Loading...

Thursday, May 31, 2012

Sharizat’s case closed, Azmin’s case re-opened


May 31, 2012 
 
The MACC review panel clears the minister of any wrongdoing in the NFC scandal, and at the same time, recommends that the PKR deputy president's case be re-investigated.
 
KUALA LUMPUR:  The MACC operations review panel has cleared former minister Shahrizat Abdul Jalil of any links with regard to the National Feedlot Centre scandal, in which her husband and children have been implicated.
On another matter, the panel ordered the case against PKR deputy president Azmin Ali to be re-opened based on the fresh information received.

As for Shahrizat’s case, panel chairperson Hadenan Abdul Jalil said: “The panel found that she was not involved in awarding the project to the company (headed by her husband Mohamed Salleh Ismail) and the (government’s) RM250 million loan (for NFC).”

And on Azmin’s case, the MACC reviews panel said that in light of the new evidence produced by blogger Raja Petra Kamarudin, including confidential documents, it had recommended that the case be re-investigated.

Earlier this week, Raja Petra had disclosed several confidential documents which implicated Azmin in corrupt practices in 1995 when he had served as Anwar Ibrahim’s political aide.

After Raja Petra’s exposure, former Anti-Corruption Agency director-general Shafee Yahaya said that following the findings of a probe in 1997, he recommended to then deputy prime minister Anwar to take disciplinary action against Azmin.

MACC’s investigation head Mustafa Ali had told reporters today that the commission might record statements from Anwar and Azmin over the matter.

Raja Petra had said a retired MACC officer had handed him files that showed that the then ACA  had gathered concrete evidence to arrest and prosecute Azmin for corruption.

He alleged that the file was marked ‘no further action’ by Shafee on instructions from Anwar, a charge which Shafee denied.

Azmin was alleged to have receved a monthly stipend of RM15,000 from Berjaya Group tycoon Vincent Tan.
Other files are paper trails showing Azmin and wife, Shamsidar Taharin, owning shares, houses and cars totalling RM1.5 million and about RM10 million in cash.

Sand scandal case closed

At the press conference today, Hadenan admitted that it might be difficult to unearth new evidence given that the case is 17 years old.

However, he vowed that investigations will be fair and would only be based on “solid proof”. He said MACC does not rule out Shafee being be called up to assist in the fresh probe.

Mustafa said that MACC was studying if allegations against Azmin, which the ACA could not find any wrongdoings then, could be investigated under new provisions of the current MACC Act.

Meanwhile, Hadenan said that they have decided to close investigations into allegations of sand theft syndicates in Selangor involving Sri Muda state assemblyperson Mat Shuhaimi Shafiei and Batu Caves state assemblyperson Amirudin Shari.

In February, the panel had recommended that the case be re-opened following allegations by Raja Petra that the duo allegedly colluded with a well-heeled contractor with regard to sand mining operations in the state.

Raja Petra claimed that the contractor forked out cash assistance to Mat Suhaimi for his programmes while Amirudin had provided a supporting letter to Double Dignity Sdn Bhd, the sand mining company belonging to the contractor.

“The legal division, after re-looking at the files, held the same view they did previously – that it needed no further action,” said Hadenan.

The panel is an independent one formed by several people appointed by the government to re-look and review the decision of the A-G. The PPO members are specialists and professionals appointed by the prime minister.

'Bukan isu orang import tapi isu samseng'

  • Abdul Rahim Sabri
  • 8:46AM Mei 31 2012
 
NONEKetua Penerangan PKR Selangor Shuhaimi Shafiei membidas Menteri Pembangunan Wilayah Datuk Seri Raja Nong Chik yang mendakwa kemungkinan orang luar yang diimport telah mencetuskan kekecohan di satu ceremah parti itu di Lembah Pantai baru-baru ini.

Shuhaimi (kiri) berkata tindakan menuduh orang 'import' yang berbuat demikian sebagai satu "helah" untuk mengalih daripada isu pokok iaitu budaya samseng.

"(Jadi) bukan isu bawa orang luar. Itu isu lain. Tindakan itu tidak boleh diterima dalam budaya politik baru di negara kita.

"Kita boleh berbeza pendapat, tetapi kita tidak boleh menerima tindakan kekerasan," katanya ketika dihubungi Malaysiakini kelmarin.

Shuhaimi mengulas kenyataan Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin yang juga ketua Umno Lembah Pantai yang dilapor membuat spekulasi insiden berlaku kerana PKR membawa orang luar ke dalam politik tempatan.

Sehubungan itu, Shuhaimi berharap semua pihak termasuk Umno supaya menghormati kebebasan bersuara asalkan tindak menimbul provokasi antara satu dengan yang lain.

Shuhaimi berkata beliau bimbang, jika pihak keselamatan gagal mengambil tindakan terhadap pihak yang terbabit, kemungkinan menyebabkan penyokong Pakatan Rakyat "kehilangan sabar".
 
Malaysiakini

Wednesday, May 30, 2012

PEMBENTANGAN SEMULA BELANJAWAN NEGARA SERTA KEPERLUAN DIADAKAN DEBAT EKONOMI

 
Pertumbuhan ekonomi yang lembap iaitu pada kadar 4.7% dalam 2012 seperti yang diumumkan oleh Bank Negara Malaysia baru-baru ini memberikan kesan serius terhadap kewangan negara. Ini adalah kali kedua pentadbiran Dato' Seri Najib Tun Razak gagal untuk mencapai sasaran penting ekonomi berdasarkan Belanjawan 2012. Bukan sahaja beliau gagal memenuhi sasaran pertumbuhan ekonomi bagi tahun 2011, pentadbirannya juga tidak berjaya melepasi sasaran pertumbuhan pelaburan swasta pada takuk 14.4% sahaja (berbanding sasaran 16.2%).
 
Saya telah mengingatkan Dato' Seri Najib bahawa kecenderongan beliau memanipulasi unjuran pertumbuhan ekonomi untuk mempamerkan angka defisit yang lebih rendah adalah tidak bertanggungjawab. Ketika perbahasan Belanjawan 2012 di Dewan Rakyat pada 10 Oktober 2011, saya juga telah menegaskan bahawa andaian ekonomi yang digunakan (iaitu pertumbuhan 5.0% - 5.5% dan 5% - 6% untuk tahun 2011 dan 2012) adalah tidak tepat.
 
Kini terbukti bahawa andaian tersebut yang digunapakai dalam perancangan Belanjawan 2012 bersifat tidak absah. Pengumuman Bank Negara Malaysia pada 21 Mac 2012 yang menyemak unjuran pertumbuhan ekonomi 2012 kepada 4% hingga 5% sahaja menyetujui gesaan saya supaya Belanjawan 2012 dibentangkan semula.
 
Oleh itu, saya ulangi gesaan yang dibuat di Dewan Rakyat sebelum ini bahawa Belanjawan 2012 seharusnya dibentangkan semula dan dibahaskan dalam Parlimen pada sesi bulan Jun ini memandangkan andaian pertumbuhan yang digunakan adalah salah. Jika Barisan Nasional berterusan membelanjakan wang negara berdasarkan belanjawan tersebut, ini akan memberikan kesan parah terhadap kadar defisit dan ianya boleh melangkaui had 55% nisbah hutang negara berbanding KDNK.
 
Kenyataan mengelirukan oleh Dato' Sri Najib bahawa Pakatan Rakyat tidak berhasrat untuk melaksanakan kebijakan ekonomi yang jelas setakat ini juga perlu disanggah. Beliau secara jelas telah mengelirukan khalayak rakyat tatkala menuduh Pakatan Rakyat menjanjikan gaji minima sebanyak RM4,000.
 
Pakatan Rakyat mencadangkan pendekatan tuntas untuk mengatasi kemerosotan ekonomi kesan ketidakcekapan tatakelola dan penyelewengan Barisan Nasional. Satu daripada penjajaran semula ekonomi yang dicadangkan adalah dengan mengubah dasar yang menumpukan kepada sasaran ekuiti 30% Bumiputera yang disalahguna oleh Barisan Nasional; kepada sasaran ekonomi berteraskan pendapatan minima RM4,000 sebulan untuk setiap isi rumah bagi setiap keluarga dalam tempoh lima (5) tahun tempoh pentadbiran Pakatan Rakyat. Malang sekali apabila Perdana Menteri Malaysia tidak dapat membezakan di antara gaji minima yang dikuatkuasa melalui undang-undang buruh dan sasaran pendapatan isi rumah yang dicapai melalui kebijakan ekonomi.
 
Sasaran ekuiti 30% Bumiputera telah dimanipulasi oleh kroni dan pihak berkepentingan untuk memperkayakan diri mereka sedang rakyat jelata terus sengsara. Jurang di antara kelompok kaya dan miskin semakin meluas dengan ketara akibat penyelewengan yang dilakukan kononnya atas keperluan mencapai sasaran 30% ekuiti ini.
 
Pengurusan kekayaan negara secara lebih adil seharusnya ditumpukan untuk memastikan setiap keluarga menikmati mutu hidup yang baik. Pendapatan setiap keluarga mesti ditingkatkan sejajar dengan peningkatan kos kehidupan. Setiap keluarga mesti meraih pendapatan yang lebih tinggi dari garis kemiskinan supaya mampu membuat pelaburan untuk masa depan anak-anak mereka.
 
Justeru, sasaran ekonomi yang ditetapkan oleh Pakatan Rakyat agar jumlah pendapatan setiap keluarga di Malaysia sekurang-kurangnya mencecah RM4,000 sebulan bukan saja tepat secara moral, bahkan mampu untuk dicapai menerusi gabungan dasar ekonomi pro-rakyat yang dicadangkan.
 
Dato' Seri Najib tidak sewajarnya mengkritik dasar-dasar ekonomi Pakatan Rakyat apabila beliau sendiri terus mengelak untuk berdebat secara terbuka tentang dasar-dasar tersebut. Jika beliau yakin bahawa Pakatan Rakyat tidak berkemampuan untuk melaksanakan tawaran-tawaran ekonomi tersebut, beliau seharusnya berani untuk mempertahankan pendirian  beliau itu dalam perdebatan terbuka.
 
Keengganan beliau untuk berdebat dengan saya berkaitan dasar-dasar ekonomi hanya mengesahkan dakwaan mutakhir ini bahawa beliau sememangnya memimpin sebuah kerajaan yang lemah - baik dari aspek ekonomi, moral dan juga intelektual.
 
 
DATO' SERI ANWAR IBRAHIM
KETUA PEMBANGKANG
30 MEI 2012
 

RE-TABLING OF NATIONAL BUDGET AND NECESSITY FOR AN ECONOMIC DEBATE
 
The slower Gross Domestic Product (GDP) growth of 4.7% for the first quarter of 2012, as announced recently by Bank Negara Malaysia (BNM), has a serious repercussion on Malaysia's public finances. It is the second time that Dato' Seri Najib Tun Razak's administration failed to achieve important economic targets which were the basis for the National Budget of 2012. While the GDP growth of 5.1% for 2011 was at the lower end of the projected range of 5.0%-5.5% used as assumptions by Barisan Nasional in the budget, Dato' Seri Najub obviously missed the 16.2% growth target for private investment in 2011, which turned out to be only 14.4%.   
 
I have cautioned Dato' Seri Najib that his tendency to manipulate economic growth projections that enables him to flaunt a much lower but unrealistic deficit-to-GDP ratio target is irresponsible. During the debate on 2012 Budget in Dewan Rakyat on 10 October 2011, I had also argued that the economic assumptions used (i.e. 5.0% - 5.5% and 5.0% - 6.0% growth for 2011 and 2012 respectively) were seriously flawed.
 
It is now clear that the assumptions used to develop the 2012 Budget are off-tangent, not valid and unrealistic from the start. The downgrade on 21 March 2012 by BNM to the official GDP growth guidance for 2012 to a 4.0% - 5.0% range, way below the 5.0%-6.0% range used as assumptions for Budget 2012 vindicated my earlier call to re-table the Budget 2012.
 
I therefore reiterate my call made in the Dewan Rakyat previously that the Budget 2012 should be re-tabled for a debate in the June 2012 session of the Parliament because the growth assumptions were unmistakably wrong. If Barisan Nasional continues to spend in 2012 according to the current budget, this may have a severe impact on the budget deficit, both in terms of amount and share of GDP, which could swell the public debt even further with public debt-to-GDP ratio breaching the 55% statutory limit.
 
Dato' Seri Najib's misleading remark that Pakatan Rakyat does not intend to implement economic policies expounded so far also warrants a closer scrutiny. He specifically misled the public when he accused Pakatan Rakyat of promising a RM4,000 minimum wage.
 
Pakatan Rakyat proposes a radical approach to undo the continuing economic decay due to Barisan Nasional's mismanagement and misappropriation. One of the most radical economic realignments proposed is to shift the policy focus from the much abused 30% equity target for Bumiputra currently pursued by Barisan Nasional; towards an income-based economic target of RM4,000  minimum household income for each family within 5 years of Pakatan's administration. Apparently, Dato' Seri Najib has failed to distinguish the difference between a legally instituted minimum wage that employers are required by law to offer to all employees and a minimum household income that Pakatan Rakyat strives to offer to the rakyat within 5 years in power.
 
The 30% Bumiputera equity target has been hijacked by cronies and special interests to enrich themselves at the expense of the general public. The disparity between rich and poor widens significantly as a result of the abuses perpetrated in the name of achieving the 30% equity target.
 
A more equal and yet cost-effective management of the country's wealth should rightly focus on ensuring every family can prosper economically under the Malaysian sun. Every family's income must rise in tandem with the rise in cost of living. Every family must earn above poverty level so as to be able to invest in the future of their children.
 
Thus, the economic target set by Pakatan Rakyat that the combined income of each Malaysian family should be at least RM4,000 a month is not only morally right but achievable through a combination of pro-rakyat economic policies proposed.
 
Dato' Seri Najib should not criticise our economic policies when he keeps avoiding a public debate on such policies. If he is confident that Pakatan Rakyat will not be able to deliver its economic promises, he must be bold enough to defend his conviction in a public debate.
 
His refusal to debate with me on economic policies can only confirm the assertion that he is leading a weak government – economically, morally and intellectually.
 
 
 
 
 
DATO' SERI ANWAR IBRAHIM
LEADER OF OPPOSITION
30 MAY 2012
 
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Saturday, May 26, 2012

Majlis Penyerahan Bayaran SMUE

Majlis bayaran Skim mesra Usia Emas ini berlangsung pada 12/05/2012 di Dewan MBSA, Jalan Kebun, Shah Alam dengan dihadiri oleh YB Shuhaimi Shafiei, ADUN Sri Muda dan YB Dr. Siti Mariah, Ahli Parlimen Kota Raja.







Ceramah Di Bagan Serai pada 22/05/2012















Monday, May 21, 2012

PRU 13: Pakatan Rakyat umum calon Jun – Azmin



KUALA LUMPUR 21 Mei: Timbalan Presiden KEADILAN, Azmin Ali menjangkakan Pakatan Rakyat (PR) bakal mengumumkan pengagihan kerusi dan calon yang bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13) awal bulan depan.

Menurutnya, PR akan menampilkan ramai muka baru dalam kalangan anak muda, namun calon yang mempunyai pimpinan akar umbi tidak diketepikan.

“(Pengumuman akan dibuat) minggu pertama Jun, saya kira, kita boleh membuat satu ketetapan tentang pengagihan kerusi dalam PR, saya cukup optimistik. Pengumuman calon kita tengok suasana sesuai. Parti akan menonjolkan muka baru dalam kalangan anak muda, profesional dan wanita muda untuk mewakili parti.

“Ini dalam proses akhir, yang penting kita mahu anak muda hari ini diberikan tempat dan ruang untuk mewakili rakyat dalam menggubal dasar sama ada di peringkat Parlimen atau negeri.

“Ini satu penghormatan dan pengiktirafan kita kepada anak muda untuk menentukan negara dan negeri,” katanya dipetik Sinar Harian pada sidang media selepas pelancaran Sistem Menang Pilihan Raya (SISMEP3.0) & Penyerahan Bahan Kempen PRU13 Peringkat Negeri Selangor, semalam.

Azmin berkata, Selangor adalah negeri pertama dimuktamadkan pembahagian kerusi bersama anggota PR.

“Satu mesyuarat PR khusus mengenai pembahagian kerusi beberapa hari lalu diadakan, jumlah yang bertindih terlalu kecil. Boleh dikatakan setiap negeri ada satu atau dua kerusi sahaja yang perlu diselesaikan. Ini satu pencapaian cukup positif.

“Saya gembira kerana dukungan pimpinan PR, kita dapat selesaikan dengan cara muafakat,” katanya dipetik.

Sementara itu, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dilapor berkata, senarai calon PR hanya akan didedahkan pada masa sesuai untuk mengelak perbalahan antara penyokong.
Menurutnya, keputusan mengenai calon dibuat oleh Majlis Tertinggi Pakatan Rakyat dan selepas itu, Presiden atau Ketua Parti berkenaan akan menandatangani surat watikah untuk bertanding.

“Biasanya adalah penting bagi perkara ini (nama calon) dirahsiakan sehingga masa ditentukan kemudian supaya tidak terdapat perbalahan antara penyokong mereka yang disenarai dan tidak disenaraikan.

“Tradisi ini bukan sahaja untuk menentukan pilihn raya dapat dibuat dengan betul, tetapi satu strategi yang baik supaya tidak ada berlaku perselisihan antara beberapa pihak,” katanya.




Friday, May 18, 2012

Karnival Sukan Rakyat Sek 28, Shah Alam

YB Shuhaimi merasmikan karnival sukan rakyat ini pada 30/03/2012.



Kem Motivasi Pelajar PTRS Pada 13/05/2012

Kem ini khas untuk pelajar Program Tuisen Rakyat Selangor daripada keluarga berpendapatan rendah.


















Wednesday, May 16, 2012

13 Mei hari permulaan Demo MANSUHKAN TOL!


Bila sebut 13 Mei.. semua akan ingat tragedi rusuhan kaum yang berlaku pada tahun 1969. 

Bila sebut 13 Mei.. perkataan darurat berkait rapat. 

Tarikh keramat ini telah mengakibatkan kehilangan banyak nyawa serta harta benda yang menjadi titik hitam kepada sejarah dalam negara.

Namun, kali ini 13 Mei disambut dengan berbeza di sekitar lebuhraya persekutuan Batu Tiga Shah Alam. 

Satu demonstrasi diadakan oleh beberapa parti komponen Pakatan Rakyat  menuntut Kerajaan agar menutup operasi tol di Batu tiga dan Sungai Rasau, Klang.

Tarikh ini hanyalah permulaan kerana banyak lagi demo bantahan akan menyusul.

Mereka mendakwa bahawa kos lebuhraya RM357 juta telah pun dicapai dan dikembalikan dalam masa tiga tahun. Tol ini telah mula beroperasi pada tahun 1993 dan kontrak pengutipan tol adalah sehingga tahun 2018. 

Secara jujur, aku sebagai rakyat Malaysia bersetuju dengan desakan ini. Ini kerana alasan tol tersebut dibina adalah untuk membiayai kos lebuhraya tersebut dan bukannya untuk menjana pendapatan negara. 

Tidak kira siapa yang bakal memerintah di masa hadapan, mungkin BN mungkin PR. Bebanan rakyat perlu dikurangkan. Tol tersebut perlu dihapuskan. 

Demo tersebut pada asalnya berjalan seperti sedia kala sehinggalah mereka membuat sedikit kekecohan. Mungkin terlalu teruja untuk menyuarakan bantahan mereka sehingga membuatkan pengguna jalan raya dan beberapa wartawan tidak selesa.

Aku sama sekali tidak bersetuju dengan insiden tol 5 minit percuma kira-kira jam 3 petang yang aku anggap kurang bijak. 

Disini aku berkongsi dengan kalian gambar-gambar yang aku ambil sewaktu demo tersebut berlangsung. 

Jika anda berhasrat untuk melihat video penuh demo ini.. Klik sini 





Ketua AMK Selangor, Azmizam Zaman Huri ketika ditemui wartawan.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad ketika di temubual oleh Mobtv 



Siapakah gerangan di sebalik topeng ini??

ADUN Seri Muda, Shuhaimi Shafie melekatkan pelekat kereta kepada pengguna tol Batu tiga. 


Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad turun menyatakan sokongan demo bantahan tol. 

.

Exco Negeri Ronie Liew memberikan pelekat percuma. 



Ketua AMK, Shamsul Iskandar meletakkan pelekat "No Tol, Just Go" di kereta pengguna jalan raya tol batu 3. 

Wartawan bertugas pun sempat bergambar... 







Add caption