Monday, April 1, 2013

Pekerja Awam Kerajaan Akan Mendapat Ganjaran Jika Bersama Menentang Rasuah




PETALING JAYA, 1 April — PKR hari ini mencadangkan bonus “anti-rasuah” tahunan kepada pekerja kerajaan jika Pakatan Rakyat (PR) mengambil alih kerajaan pusat selepas Pilihan Raya 2013, dalam langkah untuk memenangi hati 1.5 juta penjawat awam.
Ketua Biro Perdagangan dan Industri PKR Wong Chen menerangkan langkah tersebut akan membantu usaha mengurangkan rasuah negara selain untuk memberikan motivasi kepada penjawat awam bagi melawan rasuah.
“Ia akan menjadi tanggungjawab bersama bagi semua.. Jadi pekerja kerajaan akan menumpukan untuk melawan rasuah dan pembaziran terhadap RM34 bilion bajet bukan emolumen, termasuk perkhidmatan dan bekalan.
“Sebagai insentif, apa sahaja simpanan yang kami perolehi dari usaha ini akan dikembalikan sebagai dividen kepada penjawat awam, yang akan dibayar melalui bonus tambahan secara tahunan,” katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat PKR di sini.


Wong berkata ini akan berada di atas insentif lain yang menarik PR telah ditawarkan kepada pekerja di kedua-dua sektor awam dan swasta, yang termasuk lantai gaji RM1,100 dan semakan semula gaji setiap tiga tahun.
Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli memberitahu sidang akhbar hari ini tidak layak bagi mana-mana kerajaan untuk “memandang rendah” kepada perkhidmatan awam dalam usaha untuk memerangi rasuah.
“Dengan cara ini, kita boleh mengajak semua orang bersama.
“Ganjaran kewangan tidak begitu penting, ia adalah mengenai mengubah budaya perkhidmatan awam dan mewujudkan budaya integriti ... kita tidak boleh hanya bersyarah kepada mereka - ia harus menjadi sesuatu yang mereka ingin memiliki dan sesuatu yang mereka boleh berasa bangga, “katanya.
Dalam sentuhan terakhir menjelang pilihan raya umum (PRU) ke 13, kedua-dua BN dan PR bersaing hebat untuk memenangi hati penjawat awam, demografi kunci kepada kemenangan dalam pilihan raya akan datang.
Bulan lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kenaikkan gred gaji bagi mereka yang berkhidmat dalam pasukan keselamatan untuk disetarakan dengan perkhidmatan awam lain dalam sistem saraan baru yang digelar Sistem Saraan Transformatif (SST) yang meningkatkan perbelanjaan sebanyak RM1.5 bilion.
Najib berkata, penyelarasan gaji itu berkuat kuasa 1 Januari 2013 dan melibatkan 102,434 anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan 131,904 anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) manakala bagi penjawat awam lain dimana kenaikkan gaji antara RM80 dan RM320 sebulan akan bermula pada 1 Julai.
“Semua inisiatif yang diumumkan hari ini adalah sebahagian daripada sistem saraan baru iaitu Sistem Saraan Transformatif (SST), kata beliau semasa Perhimpunan Perdana Perkhidmatan Awam Ke-13 (MAPPA XIII) pada 11 Mac.
Dalam usaha yang tidak disangka, PR telah bergerak untuk menggagalkan kempen saat-saat terakhir pentadbiran Najib bagi menarik penjawat awam dengan mengatakan mereka akan sepadan dan memperbaiki apa-apa janji oleh perdana menteri seperti menaikkan gaji dan elaun.
“PAS Pusat yang bersidang pada hari ini mengambil ketetapan, mana-mana pengumuman yang dilakukan oleh Perdana Menteri untuk perkhidmatan awam akan diteruskan jika sekiranya Pakatan Rakyat mentadbir Putrajaya,” kata Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa dalam satu kenyataan hari ini.
Beliau menyenaraikan tiga inisiatif yang akan diketengahkan oleh PR dengan yang pertama untuk memperbaiki habuan kepada penjawat awam, termasuk kenaikkan pangkat kepada semua penjawat awam termasuk guru, pegawai kastam, polis, tentera dan lain-lain.
“Kami akan menerima pakai amalan di Kelantan di mana semua pinjaman perumahan dan kenderaan kakitangan awam dihapuskan kenaan caj bunga empat peratus bermula dari tarikh PR mengambil alih Putrajaya,” kata Husam sambil menambah semakan pinjaman sekarang akan dilakukan untuk memastikan kerajaan boleh menanggung implikasi kewangan.
Inisiatif ketiga adalah faedah bagi kakitangan awam yang berpendapatan rendah serta rakyat Malaysia umumnya, kadar pelepasan cukai yang ada sekarang dicadang dikaji semula untuk dinaikkan.
Husam menambah, perlepasan cukai bagi mereka yang mempunyai isteri dan anak-anak yang ada sekarang menyebabkan kakitangan awam dan orang ramai tidak mendapat pendapatan benar yang cukup untuk membiayai kos hidup yang tinggi pada hari ini.
PAS dan sekutunya DAP dan PKR menggemparkan BN dalam Pilihan Raya 2008 apabila menafikan majoriti tradisi dua pertiga mereka di parlimen.
Gabungan tiga parti itu memenangi 82 kerusi dan empat negeri dan menyebabkan PR ditubuhkan.
Pilihan raya umum akan diadakan pada bila-bila masa kerana BN masih belum membubarkan parlimen Jumaat lalu, tepat lima tahun selepas pilihan raya lalu walaupun mandat mereka berakhir pada 28 April.

themalaysianinsider

No comments: