Monday, August 26, 2013

DYMM Sultan Selangor Mengingatkan Jemaah Haji Jaga Nama Baik Negeri.


SHAH ALAM 25 OGOS: DYMM Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah mengingatkan rakyat negeri ini yang bakal mengerjakan ibadah haji tahun ini supaya menjaga nama baik negeri.Baginda bertitah, mereka yang akan menjalankan ibadah Rukun Islam kelima itu harus menumpukan niat untuk beribadah, bukan tujuan lain.“Ikutlah segala peraturan dan undang-undang yang ditetapkan oleh kerajaan Arab Saudi di musim haji supaya segala urusan dapat dipermudah dan berjalan lancar,” titah baginda.
Baginda bertitah demikian pada Majlis Penyempurnaan Kursus Perdana Haji Musim Haji Tahun 1434H/2013M di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, semalam.
Hadir mengiringi, kerabat Diraja Selangor, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim; Exco Hal Ehwal Islam, Sallehin Mukhyi; Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohamed Khusrin Munawi dan Pengarah Lembaga Tabung Haji (LTH) Selangor, Md Ridza Md Zain.
Turut sama Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor.
Seramai 3,600 jemaah musim ini dari Selangor termasuk dua yang dikurniakan baginda iaitu Abdullah Apandi Ngalimin, 58 dan Baharun Mohd Noh, 71 manakala 14 lagi tajaan Tabung Bantuan Menunaikan Haji Waris, Kerabat dan Datuk-Datuk Diraja Selangor 1434H/2013M.
Sambil merakam ucapan tahniah kepada bakal haji yang terpilih, baginda bertitah, bakal haji diingatkan supaya tidak mengadakan tunjuk perasaan atau demonstrasi semasa di Mekah dan Madinah.
“Beta tidak berkenan rakyat negeri Selangor yang pergi menunaikan haji atau umrah ke tanah suci Mekah dan Madinah mengadakan tunjuk perasaan atau demonstrasi,” katanya.
- FZL

selangorku

No comments: