Friday, December 17, 2010

Tanah Kubur Elok, Dakwaan Berita Harian Tidak Berasas
16/12/2010 Share


SHAH ALAM 16 DIS: Dakwaan akhbar Berita Harian bahawa kegiatan curi pasir yang kononnya dilakukan di tanah rezab perkubururan Islam Bukit Enggang seluas 72 ekar adalah tidak berasas sama sekali.

Dalam satu sidang media yang diadakan di Bangunan Setiausaha Kerajaan Selangor (SUK), Shah Alam petang tadi, Exco Pemodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan, Dr Yaakob Sapari menegaskan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat Selangor sentiasa memantau dan tahun ini sahaja, sebanyak 30 operasi pemantauan dan intipan dibuat di kawasan tersebut.

"Tanah yang dilaporkan ini bukan tanah kubur yang sedang dipohon oleh Jabatan Agama Islam Selangor(JAIS). Dia kata curi pasir tersebut adalah dijalankan bukan berlaku di tanah kerajaan tetapi berlaku di tanah milik persendirian, maknanya bukan tanah yang dipohon untuk kubur tapi tanah milik persendirian. Maknanya laporan (Berita Harian) ini tidak tepat," kata beliau kepada media.

Beliau menjelaskan lot-lot tanah persendirian yang telah dikenalpasti berlakunya kegiatan curi pasir adalah di Lot 3506 (GM110), Lot 3507 (GM5030), Lot 5343 (PT11352), Lot 5380 dan Lot 3505 di mana kesemuanya terletak di Ulu Sungai Long, Hulu Langat.

"Maknanya, apa yang dlaporkan oleh Berita Harian tadi tak tepat, yang diceroboh tu adalah tanah milik persendirian, sedangkan tanah yang dipohon untuk kubur adalah tanah kerajaan," kata beliau lagi.

Yaakob seterusnya menjelaskan kerajaan Selangor melalui Pejabat Tanah dan Daerah Hulu Langat (PTDHL) aktif membuat pemantauan di kawasan yang dikenalpsti dan tahun ini sahaja, dua mesin pengaut (excavator) dan dua biji bateri lori telah dirampas dari kawasan berkenaan.

Ahli Dewan Undangan Negeri Sri Muda, Suhaimi Shafie yang turut bersama dalam sidang media menjelaskan bahawa tanggungjawab menjaga tanah persendirian terletak pada pemilik tanah tersebut dan pemilik yang menjalankan kegiatan mencuri pasir selalunya memagar tanah mereka dan menghalang PTDHL membuat tinjauan.

Beliau seterusnya menjelaskan kerajaan negeri mempunyai kuasa untuk merampas tanah walaupun milikan persendirian sekiranya didapati kegiatan mencuri pasir dijalankan seperti termaktub dibawah Akta Kanun Tanah Negara.

"Untuk tanah (dari kedalaman) enam kaki ke atas memang dibawah kuasa tuan punya tanah tetapi di bawah itu addalah, kalau diambil, dikorek adalah menyalahi Akta Kanun Tanah Negara 426, di mana kerajaan negeri berhak mengeluarkan, bermula dengan Borang 5A, kemudian 7A, 7B dan ahkir sekali Borang 8A, iaitu untuk rampas tanah," jelas beliau.

Beliau seterusnya menjelaskan walaupun kerajaan negeri mempunyai hak merampas tanah tersebut tetapi tidak boleh dirampas begitu sahaja dan perlu memberikan notis kepada pemilik tanah mengikut peruntukan undang-undang untuk memulihkan tanah tersebut.

Katanya lagi, hanya apabila pemilik tanah gagal menjalankan pemulihan terhadap tanah tersebut, proses merampas tanah akan dimulakan oleh kerajaan negeri.

No comments: