Thursday, April 19, 2012


Negeri PR Mungkin Tidak Sertai PRU-13 Jika Isu Daftar Pemilih Masih Gagal

485 views
Email
KUALA LUMPUR, 18 APR : Negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat (Pakatan) berkemungkinan besar tidak akan menyertai Pilihanraya Umum ke-13 (PRU13) sekiranya ia diadakan dalam tempoh terdekat ini.
Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata tindakan itu berikutan rasa tidak berpuas hati dengan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) yang masih gagal membersihkan senarai daftar pengundi di seluruh negara yang diragui kesahihannya.
Menurutnya, biarpun perkara itu secara terperinci sudah dikemukakan ahli jawatankuasa di dalam Jawatankuasa Penambahbaikan Pilihanraya (PSC) dan dibentangkan untuk dibahaskan namun jawapan yang diterima masih hambar.
“Kita amat kesal bahawa janji SPR untuk membersihkan nama daftar pengundi belum dilakukan dan nampaknya ada usaha untuk meneruskan cara kaedah penipuan yang amat dikesalkan. Kita bagi contoh umpamanya sehingga Disember 2011 di Selangor sahaja ada pertambahan hampir setengah juta pengundi baru. Dengan 398,300 pengundi, yang pindah masuk lebih 91,000 jadi jumlahnya 489,705. Ini merupakan 35 peratus undi di Selangor sahaja yang dilihat bukan isu penambahan tetapi unsur penipuan.
“Sekiranya pilihanraya ini diadakan dalam masa terdekat kemungkinan besar negeri di bawah Pakatan tidak akan turut serta terutamanya Selangor,” katanya dalam sidang media di Parlimen di sini hari ini.
Beliau berkata, Pakatan mahu menunggu daftar pemilih itu benar-benar bersih di mana SPR mengadakan perbincangan dengan Pakatan dan Barisan Nasional (BN).
Menurutnya, Myanmar sendiri sudah berubah dengan pembersihan daftar pengundi serta pemimpin pembangkang, Aung San Suu Kyi dibenarkan berucap di dalam media.
“Dalam kategori ini maknanya Malaysia lebih parah daripada Myanmar,” katanya.
Mengenai Bersih 3.0 pada 28 April di Dataran Merdeka, katanya, pihaknya menyerus semua pemimpin dan ahli parti gabungan Pakatan hadir beramai-ramai bagi menyatakan sokongan terhadap gerakan dianjurkan NGO itu.
“Kita menyeru supaya semua hadir beramai-ramai di Dataran Merdeka pada 28 April ini bagi menyatakan sokongan walaupun parlimen dibubarkan sebelum ini. Kita tetap sokong perhimpunan Bersih 3.0,” katanya di majlis sidang Media di Parlimen petang tadi.
Turut bersama di majlis sidang media tersebut, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

No comments: