Monday, November 28, 2011

Ah Kau curi tumpuan
Oleh : Wartawan Sinar Harian
Tarikh : November 28, 2011
Tan Ah Kau

JOHOR BAHRU - Dewan Kongres Nasional Tahunan Keadilan Ke-8 bertempat di Pulai Springs Resort, dekat sini, semalam gamat dengan perbahasan pertama daripada wakil PKR Selangor, Tan Ah Kau.

Meraih tepukan gemuruh daripada pimpinan tertinggi, perwakilan, pemerhati bebas serta pengamal media, topik perbahasan Ah Kau bertajuk ‘Reformasi Pendidikan’ ternyata berjaya menyampaikan mesej tersirat dan tersurat.

Lagak bersahaja Ah Kau disulami ‘lawak sinis’ ketika menyampaikan perbahasan lebih 30 minit, tidak kurang hebatnya seperti seorang ‘Yang Berhormat’ sebenarnya lebih menjurus kepada pemikiran pembangkang terhadap pendidikan anak bangsa.

Ucapan perbahasannya tidak hanya mencuit kepada Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) Negara, malah turut mengupas Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) serta Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) 1971.

Di awal bicaranya, Ah Kau mensarankan setiap pimpinan dan perwakilan yang hadir supaya menghayati semangat ‘Hijrah’ bersempena sambutan Awal Muharam.

“Hayatilah semangat Maal Hijrah. Ia bukan soal berpindah semata-mata, tetapi kita beralih dari keadaan tidak adil kepada suasana lebih selesa.

“Menjadi hasrat kita untuk berhijrah ke Putrajaya dan ia perlu direalisasikan hasil daripada kerja kuat memperjuangkan agenda rakyat. Ini kerana PR tidak pernah mengorbankan kepentingan awam,” katanya.

Ah Kau berkata, pakatan pembangkang juga dicadangkan merangka PIPP negara baru yang lebih memberi tumpuan kepada pendidikan.

“Sedar atau tidak, anak bangsa pada hari ini, sering sahaja dijadikan ‘tikus putih’ bagi menjalankan kajian khususnya bidang pendidikan.

“Lihat sahaja soal pelaksanaan PPSMI sebelum ini. Kini, isu Auku pula hangat dibicarakan dan mangsanya adalah pelajar-pelajar. Jadi, saya mencadangkan agar satu PIPP Negara baru dirangka oleh PR,” katanya.
www.sinarharian.com.my tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.

No comments: