Wednesday, July 15, 2009

Manek Urai: Tak Terlalu Manis, Tak Terlalu Pahit

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah Azzawajalla PAS dan Pakatan Rakyat berjaya mengekalkan kemenangan di DUN Manek Urai. Terdapat terlalu banyak pengajaran yang boleh diambil iktibar, dan kejadian ini sememangnya banyak kebaikan dan hikmat khususnya dalam usaha kita mentadbir negara di peringkat pusat.

1. Pengarah Pilihanraya PAS;

Tindakan sdr. Abdul Fatah Harun selaku Pengarah Jentera Pilihanraya jelas mencerminkan kekurangan pengalaman kerana memberikan isyarat kepada media berkenaan kemenangan 'lebih 2000 undi' walaupun tidak dapat dibuktikan. Ini mencerminkan perjalanan pengurusan kempen yang dibuat dengan perasaan 'PAS sudah pasti menang'. Sekiranya PAS kalah, bagaimana mungkin dapat kita memperbetulkannya?

2. Perbalahan yang berterusan sama ada dalaman mahupun antara komponen PR;

Isu Timbalan Presiden PAS dan TG Nik Aziz, TG Hadi Awang dan Husam Musa, tidak dilupakan 'sengketa' antara ahli PR di Selangor dan Pulau Pinang, menjejaskan semangat petugas dan peraih undi. Ia tidak menjejaskan pengundi, tetapi rakyat kurang menerima perayu undi yang dapat dilihat semangat mereka lemah dan tidak bermaya. Isu Kg Buah Pala di Pulau Pinang dan boikot Hindraf sedikit sebanyak mempengaruhi.

3. 'Adaabul Ikhtilaaf' atau kaedah menegur sesama pimpinan PR secara terpuji;

Sehingga kini, Pakatan Rakyat masih gagal membuktikan bahawa 'keterbukaan' dalam pimpinan berbanding sifat 'yes man' boleh diterima rakyat sebagai sesuatu yang positif. Setiap ucapan, kritikan dan masalah komunikasi yang melanda dilabel sebagai 'skandal, boikot dan tanda perpecahan'. Kemungkinan bagi pimpinan itu sendiri perkara ini tidak begitu besar, tetapi kesannya kepada keyakinan rakyat tidak dapat dinafikan. After all, "politics is based on perception, not actual truths - Amir Hamzah Amha, 2009"

4. Jambatan yang tidak berupaya dibina selama 19 tahun PAS memerintah.

Sememangnya isu jambatan yang menghubungkan kawasan Manek Urai Lama dan Manek Urai Baru sememangnya suatu yang sensitif. 5 unit peti undi di DUN Manek Urai mengaku bahawa 'umpan jambatan BN' sememangnya menggiurkan walaupun ia jelas lagi bersuluh suatu rasuah politik. Kegagalan semua pihak agar melihat perkara ini sebagai punca utama kemenangan PAS yang sedikit ini akan menyebabkan analisa post-mortem yang salah. Bagi UMNO ia akan menjadi asas yang memakan diri sekiranya mereka menjangka UMNO sudah mula diterima rakyat, dan kepada PAS pula, kemungkinan besar PAS akan kecundang kerana jambatan baru tidak dibina walaupun sudah 19 tahun berada di bawah PAS kecuali seketika pada 2004.

Secara keseluruhannya, PAS menang sikit sebab 'Getok', bukan sebab UMNO semakin kuat. Calon profesional? saya rasa rakyat menyampah tengok calon-calon UMNO yang gemuk-gemuk nak dibandingkan pengundi yang kais pagi makan pagi, kais petang makan esok.

Sumber puterabatu.blogspot

No comments: