PETALING JAYA:
Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan menggesa
kerajaan Negeri Selangor menubuhkan satu panel siasatan bebas memastikan
jajaran tambahan sistem transit aliran ringan (LRT) laluan Kelana Jaya
adalah selamat dan mengambil kira keselamatan awam.
Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli berkata, panel bebas itu
perlu ditubuhkan bagi meneliti semua keputusan penilaian bidaan teknikal
untuk memastikan keselamatan rakyat terjamin.
"Saya akan bawa isu ini ke peringkat kerajaan Selangor supaya mereka
menggunakan sepenuhnya kuasa untuk memastikan kontraktor yang dilantik
oleh Prasarana mempunyai kepakaran dan kebolehan bagi menjamin sistem
yang dibina kelak adalah selamat.
"Saya juga menyeru kerajaan Selangor menggunakan sepenuh kuasanya
untuk memastikan Prasarana tidak boleh meneruskan projek ini sehinggalah
semua aspek keselamatan dititikberatkan," katanya pada sidang media di
ibu pejabat PKR pada Khamis.
Rafizi berkata pada ketika ini Prasarana tidak menitikberatkan aspek
keselamatan dalam pembinaan keselamatan kerana stesen 11 dan 12 laluan
tambahan Kelana Jaya dibina terlalu hampir dengan rumah penduduk dan
kawasan bekas kuari.
"Saya telah turut sama mengkaji proses rundingan dengan Persatuan
Penduduk Putra Heights dan Taman Alam Megah dan Prasarana mengenai
bantahan penduduk mengenai jajaran laluan tambahan sistem LRT Kelana
Jaya.
"Bantahan penduduk turut disokong oleh pendapat pakar geologi, Prof
Madya Dr Tajul Anuar Jamaluddin namun ia tidak dihiraukan hingga kini,
walaupun kajian trafik alternatif oleh kerajaan Selangor menununjukkan
ada jajaran laluan alternatif yang lebih baik dan selamat," katanya.
Jelasnya, PKR memandang berat isu-isu keselamatan ini kerana ia melibatkan nyawa rakyat.
Antara isu keselamatan yang ditimbulkan oleh penduduk Putra Heights
dan Taman Alam Megah dalam isu pembinaan jajaran LRT tambahan Kelana
Jaya ialah:
1) Laluan terlalu dekat dengan kawasan perumahan.
2) Laluan terlalu hampir dengan kolam air dan bekas kuari.
3) Laluan yang dibina pada struktur tanah berbahaya.
4) Laluan yang dibina melalui cerun-cerun curam kelas III dan kelas IV.
Sumber: mstar
No comments:
Post a Comment