Loading...

Thursday, June 23, 2011

Jual baju BERSIH: Penyokong ditahan polis
Aidila Razak
Jun 23, 11
12:32pm
Kongsi 88
Seorang ahli Pemuda PKR dicekup oleh polis dalam kejadian semalam ketika sedang menjual kemeja-T BERSIH 2.0.

Mengulas kejadian itu, ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata ahli jawatankuasa kawasan Gombak, Razali Ghafar ditangkap kerana menjual baju yang mempunyai logo BERSIH 2.0.

NONEKatanya, tindakan polis mengambil keterangan Razali kerana menjual baju-T berkenaan di sekitar Kajang malam semalam menyalahi undang-undang.

Malah apa yang lebih menghairankan, soalan yang diajukan polis kepada Razali lebih kepada siapa yang bertanggungjawab di sebalik himpunan BERSIH 2.0 yang dijadualkan pada 9 Julai ini.

"Maklumat yang beliau beritahu saya, soalan polis lebih kepada siapa yang (lagi) jual, siapa yang beri baju BERSIH, siapa yang suruh jual. Pertanyaan polis lebih menjurus untuk mencari siapa di sebalik penganjuran BERSIH ini?

"Ini satu perkara yang bercanggah dengan prinsip undang-undang dan perlembagaan kerana tidak ada satu kesalahan pun menjual baju dalam konteks undang-undang negara kecualilah kalau baju tersebut ada unsur lucah dan sebagainya,"," kata Shamsul kepada TV Selangor.

NONESementara itu, ketua penerangan PKR Selangor Shuhaimi Shafie ketika dihubungi Malaysiakini berkata ahli AMK itu didekati oleh anggota polis semasa ceramah Pakatan Rakyat di Sungai Merab, Sepang.

"Dia beritahu saya bahawa polis merampas dua kemeja-T dan mengheretnya ke balai dan bertanya di mana baju berkenaan diperolehi serta siapa yang menjualnya.

"Dia hanya peniaga kecil yang ingin mencari wang tambahan. Nampaknya kita tidak boleh mengeluarkan perkatan BERSIH lagi dan juga memakai atau menjual kemeja-T berwarna kuning,” katanya.

NONEShuhaimi, yang juga ADUN Sri Muda berkata seorang pegawai polis dari ibu pejabat polis Sepang pagi tadi meminta beliau memberikan kenyatannya.

"Besar kemungkinan saya akan beri kenytaan esok kerana saya tidak senang hari ini,” katanya.

Sementara itu, Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) hari ini menggesa penyokongnya supaya berbaju kuning pada setiap Sabtu ini dan depan sehingga perhimpunan besar-besaran diadakan pada 9 Julai.

"Tidak perlu berhimpun (pada 25 Jun dan 2 Julai), tetapi di mana anda berada pakai t-shirt BERSIH pada hari-hari tersebut,” petik khidmat pesanan ringkas (SMS) itu.

Komen:

  • Zul Mohamed · Pengulas Tertinggi · U PUTRA
    P*K* MAK punya umporno, juai tshirt bersih kena tahan... sebar video lucah boleh... Polis jgan jadi pencacai umporno... Negara undang2 rimba... Ayoh ramai2 turun 9 Julai nnti. Kita kuningkan KL... kita perkosakan perkasa....
  • Bryan Khoo · Pengulas Tertinggi · Kajang, Malaysia
    Oh no... I think the first person will be catch by police is MC DONALD!
  • Zaman Bujang · Pengulas Tertinggi
    Kajian terbaru olih pakar2 dr Korea dan US mendapati warna kuning yg berlebihan boleh merosakkan mata. Sebagai kerajaan yg prihatin dan mngambil brat kesihatan rakyat, penggunaan warna kuning mungkin diharamkan, terutama pada baju. Ini adalah supaya tidak menyakitkan mata, terutama mata pemimpin2.
    • Jett Lizdaf · Pengulas Tertinggi
      jersi bola sepak malaysia mungkin xkan ada lagi warna kuning :)
  • Harry Tan Hailee · Pengulas Tertinggi
    Bodoh punya polis....mengapa tidak boleh jual T-shirt.
    Saya akan bagi percuma pada kawan kawan...(T-shirt kuning) nanti.
  • Ahmad Iqbal · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Penumpang Di Dunia
    ..kuning melambangkn kedaulatan dan kesetiaan kpd raja..so mari ramai2 "menguning"kan diri...yeah..bertepatan sgt dgn tujuan kite ke istana negara...
  • Nik Abdul Razak · University of Malaya
    kat mana nak beli baju BERSIH 2.0 ni bro? ada sape2 tahu, inform kat gua, xsabar nak pakai ni!
  • Mohd Ryne Abdullah · Top Commenter · UNITEN
    edar cd lucah..buat bodoh jer...baju bersih lagi tak lucah yang ditangkapnya..bangang..ni lah byk sgt mkn rasuah...yang hak dan batil pun tak tau beza.
  • Vander Shar · Top Commenter
    apa kata kita pakai jersi bola sepak negara..yg warna kuning...kat belakang baju tu kita print nama bersih dan nombor pla 02... amcam? x kan polis nak tangkap juga kot? hehe
  • Antimamak Mamak · Top Commenter · Kerala University
    Kuning lambang kuasa rakyang yang AGUNG.
    Biarlah KL jadi warna kuning , kalau penyangak nak pakai pun kita tak halang. PERKOSA nak kuning dan tshirt bersih... kita akan jual juga. Kah kah kah.
  • Wahid Dinar
    bahaye la jual baju bersih...kene jual baju kotor la plok....hahaha
  • Noor Azly · Top Commenter
    aik.... jual baju jer kena tahan... apa lahhh...........
  • Jett Lizdaf · Top Commenter
    Pulak dah..pasal baju pon the kna tangkap? bistu kalau jersi bola sepak malaysia warna kuning,,, nak buat mcm mana?
  • Azamai Abu Kassim · Top Commenter
    laknat punya dajai umno....pdrm telah mereka jadi mcm anjing barua jalanan.
  • Azman Ripin · Top Commenter · UPM'04
    Warna2 yang diharamkan di Malaysia:HITAM, KUNING, HIJAU dan...
  • Azman Ripin · Top Commenter · UPM'04
    Kalu demo takyah pakai baju camne? ok tak...pakai kaler sawo matang jer..
  • Teeja Klenz
    Nampak sangatlah bukan sahaja pemimpin tak bersih sampai Polis pun takut BERSIH.. Apa yang PDRM takut sangat pada BERSIH? Dah nampak tak perlu kita bersangka Buruk pada PDRM lagi kerana terang terangan PDRM memang sebenarnya tak BERSIH kerana itu lah dia takut akan BERSIH.. Hinggakan baju T pun jadi kesalahan pada PDRM. Mana undang undang yang melarang perkataan bersih. Lucah sangat ke perkataan tu atau ada unsur unsur jenayan ke. Sepatut kita hargai orang yang menaja kerana mengajar kita kejalan yang BERSIH hanya ini saja jalan yang ada. cakap kerajaan tak dengar pada sapa lagi nak mengadu. Dimana hak kami? Dasar Rejim ZIONIS UMporNO>.
  • Hazman Sharit · Universiti Teknologi Malaysia
    kenapa bersih nak buat demo tu kat kg baru, sogo dan dataran merdeka, kawasan tu kan kws peniaga melayu, kenapa tak buat perhimpunan tu kat bangsar, bukit bintang atau petaling street, kita tengok org cina sokong ke tak, jgn lah tabur pasir dlm periuk nasik peniaga orn melayu aje.org cina sekarang bertepuk tangan
  • Ismail Petrus · Top Commenter · Works at ILS
    Edar CD XX3 tak apa.. tp jangan jual baju..kerana ganggu kettraman awam.

No comments: