Saturday, February 5, 2011

Krisis Mesir: Najib digesa tunjuk bukti, tidak dakwa ADUN Sri Muda

February 05, 2011

KUALA LUMPUR, 5 Feb — Datuk Seri Najib Razak sewajarnya tidak mengenakan tuduhan hasutan ke atas ADUN Sri Muda Shuhaimi Shafie Isnin ini jika pentadbirannya benar-benar mengutamakan kepentingan rakyat dan belajar daripada krisis Mesir, kata pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang.

“Perdana Menteri Datuk Seri Najib memberikan rakyat Malaysia jaminan bahawa pentadbirannya akan sentiasa meletakkan kepentingan rakyat terlebih dahulu, dengan merujuk kepada perkembangan di Mesir sebagai pengajaran.

“Beliau berkata dalam sistem demokrasi kita harus memberi keutamaan kepada rakyat, yang diperkayakan menerusi proses globalisasi dan ICT,” kata penasihat DAP ini dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Katanya, Najib yang juga presiden Umno dan Menteri Kewangan seharusnya membuktikan pentadbirannya cukup berupaya untuk belajar daripada krisis Mesir dengan mengetepikan penindasan politik di negara ini.

“... ini boleh dilakukan dengan menarik balik tuduhan hasutan ke atas Shuhaimi, yang akan dikenakan dakwaan Isnin ini,” kata beliau lagi.

Lim (gambar) berkata satu pengajaran penting Najib harus belajar daripada krisis Mesir ialah memberi keutamaaan ke atas usaha memulihkan keyakinan rakyat terhadap keberkesanan, bebas, berkecuali dan profesionalisme institusi-institusi utama negara ini.

Katanya, tindakan ke atas Shuhaimi adalah gambaran terbaru Jabatan Peguam Negara terus bertindak sebagai alat politik Putrajaya, bukannya demi kepentingan jangka panjang rakyat Malaysia.

“Peguam Negara terbukti bertindak cepat dalam aduan polis yang dibuat terhadap pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat seperti dalam kes Karpal Singh yang dibebaskan Jun lalu tetapi masih berhadapan dengan rayuan Jabatan Peguam Negara tetapi tidak mempedulikan laporan ke atas personaliti-personaliti BN,” kata Lim.

Oleh itu kata beliau, jika pentadbiran Najib mahu belajar daripada krisis Mesir ada banyak perkara yang perlu dilakukan oleh pihaknya.

“Tetapi biar ia bermula dengan menarik balik tuduhan hasutan ke atas Shuhaimi bagi membuktikan pentadbirannya mahu belajar daripada krisis Mesir,” kata ahli Parlimen ini.

Semalam, kerajaan negeri Selangor berkata pihaknya kesal dengan tindakan pihak berkuasa yang memutuskan untuk mengenakan tuduhan di bawah Akta Hasutan ke atas Shuhaimi.

Shuhaimi akan menghadapi pertuduhan di Mahkamah Sesyen Shah Alam berhubung satu entri dalam blognya yang didakwa telah menghina Sultan Selangor.

Shuhaimi yang juga Timbalan Ketua PKR cabang Kota Raja mencetuskan kontroversi berikutan kenyataan dalam blognya pada 30 Disember lalu yang didakwa telah mempertikai keputusan Sultan Sharafuddin Idris Shah memperkenan pelantikan Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri yang baru.

Beliau menafikan kenyataannya itu bertujuan untuk menghasut rakyat dan menghina Sultan.

Kenyataan Pejabat Menteri Besar itu berkata, kerajaan negeri akan memberi sokongan penuh kepada Suhaimi dalam menghadapi kes tersebut.

Comments (5)

0
+buruhkasar+'s avatar

+buruhkasar+ · 27 weeks ago

Masa geng UMNO ganu kite panggil sultan "naxxxx" kenapa tak tangkap sebab menghina sultan? https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhwjnaUr9BbWklTsBrAeRuPnKicHal_12m5r82He8OlZ-UWOAoBR6xM2DLg7GjpnE7rQuRauL71vzyjCw2NUcpYk-wUR4ATRpx6nKRuktUzwbzPBWyTZLgS4SnNoNduga5npXRe55q4UqIp/s400/natang.jpg

Kalau tak pilih bulu tu panggil pilih apa?

+buruhkasar+
0
TAQBIR3X's avatar

TAQBIR3X · 27 weeks ago

Kalau camni la cara LKS nak jadi perintah Malaysia, Hancuk la negara. Mereka lagi teruk jaga kroni dia je walau pun sudah jelas bersalah masih kata tak salah. Agak nya kalau yang bukan kroni dia orang tak salah pun dia humban masuk lokap reka cerita supaya bersalah. Mahkamah ditutup. Hakim diberhentikan kerja, Dia sendiri jadi hakim... Hermmmm
0
Man In Black's avatar

Man In Black · 27 weeks ago

...oii apek, Mesir lain, Malaysia lain, yang dok karang ceghita baru tu buat apa, Lu ni gagap tak boleh pakailah....
+4
manora's avatar

manora · 27 weeks ago

Agreed...I think government actions against the opposition members were always too fast and too efficient....but not against their own members. Rakyat are getting fed up. Rakyat are not stupit anymore. This is not the 70's era.Let them do it...as rakyat should also be efficient ... come the GE 13..
1 reply · active less than 1 minute ago
+3
Kenyataan's avatar

Kenyataan · 27 weeks ago

This is a typical opposition person just like you manora, let the authority does his work. I believe when the authority does his work, you say the authority 'pilih bulu' but when they don't do their job as what recommended by you, the authority is to be blame....not at par...so on and so forth...come on, be pro-active manora. You do your job (what ever that is) and let other do theirs. After all we've got the court to decide on this Sri Muda's case...What you say..the judge can also be bought....Come on Manora, live on..don't simply blame others just because you hear rumuors in the street!

Post a new comment

No comments: