Monday, August 1, 2011

Kes PKFZ: Dakwaan terhadap Liong Sik sandiwara – Shuhaimi Shafiei

(Oleh: Nabihah Hamid)

KUALA LUMPUR : Perbicaraan kes penipuan pembelian tanah bernilai RM1.08 bilion dalam skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) membabitkan bekas Menteri Pengangkutan Tun Dr Ling Liong Sik, merupakan satu lagi sandiwara Kerajaan UMNO-BN.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sri Muda, Shuhaimi Shafiei menyifatkannya perbicaraan tersebut yang bermula hari ini, merupakan satu lagi episod baru Kerajaan mengaburi mata rakyat-.

Ia katanya sama seperti kes perbicaraan bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Khir Toyo dan beberapa tokoh berprofil tinggi sebelum ini yang akhirnya dibebaskan.

“Pendakwaan Ling ini merupakan satu babak episod bagi mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap mereka terutamanya golongan atas pagar,”

“Sistem demokrasi Malaysia cukup sempurna bagi mata pemerintah namun dilihat jelek pada masyarakat malah di mata dunia,” katanya ketika dihubungi Keadilandaily.

Tambahnya, kerajaan UMNO-BN kononnya ingin menunjukkan mereka membasmi rasuah namun keyakinan rakyat tetap tipis.

Dakwaan terhadap Liong Sik hanya satu sandiwara menyemai kes-kes rasuah berprofil tinggi yang lain- Shuhaimi (Gambar dari Mkini)

“Kita tunggu dan lihat kerana jika diperhatikan rasuah yang melibatkan pimpinan BN tidak akan diberikan hukuman yang berat atau dilepaskan begitu saja”

Pada 9 Julai 2010, Dr Ling didakwa atas satu tuduhan utama dan satu tuduhan pilihan menipu kerajaan Malaysia dengan mengelirukan Jemaah Menteri untuk memberikan persetujuan terhadap pembelian tanah di Pulau Indah.

Beliau didakwa melakukan kedua-dua perbuatan itu antara 25 Sept 2002 dan 6 Nov 2002 di Tingkat 4, Pejabat Perdana Menteri, Bangunan Perdana Putra di Putrajaya.

Mengikut pertuduhan utama, Dr Ling didakwa menipu Kabinet untuk mempersetujui pembelian tanah mengikut terma-terma yang dipersetujui antara Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) dan Lembaga Pelabuhan Klang (LPK).

Skandal PKFZ melibatkan banyak pihak seperti KDSB, LPK lain-lain disebabkan wujud penyelewengan sehingga kosnya melambung RM4.6 bilion.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=17986

No comments: