Monday, October 10, 2011

Kes ADUN Sri Muda ditangguhkan

Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini membenarkan permohonan ADUN Sri Muda, Shuhaimi Shafiei untuk menangguhkan perbicaraan di Mahkamah Sesyen di atas pertuduhan menghasut sehingga selesai proses rayuannya di Mahkamah Rayuan.

NONEHakim Noor Azian Shaari membenarkan permohonan Shuhaimi, yang diwakili peguam Edmund Bon sementara responden diwakili Timbalan Pendakwaraya Hanafiah Zakaria dan Mohd Farizul Hassan, tidak membantah.

Shuhaimi (kiri), yang juga Timbalan Ketua Cabang PKR Kota Raja, memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan pada 8 Sept lalu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam yang menolak permohonan Shuhaimi pada 26 Ogos sebelum itu untuk mengenepikan pertuduhan ke atasnya di Mahkamah Sesyen.

Pada 26 Ogos itu Mahkamah Tinggi menolak permohonan Shuhaimi untuk mendapatkan perintah mahkamah mengisytiharkan bahawa Seksyen 4 Akta Hasutan 1948 adalah tidak sah kerana tidak selari dengan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin rakyat Malaysia hak kebebasan bersuara.

Sebelum itu pada 7 Feb lalu, Shuhaimi mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan menerbitkan artikel bertajuk "Pandangan Saya Berasaskan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959" yang dikatakan mengandungi ayat-ayat menghasut di laman web http://srimuda.blogspot.com di Pusat Khidmat Rakyat, 6/2, Jalan Anggerik Vanilla R 31/R, Kota Kemuning di Shah Alam pada 30 Dis tahun lalu.

NONEShuhaimi didakwa mengikut Seksyen 4 (1)(c) Akta Hasutan 1948 yang boleh dihukum mengikut Seksyen 4(1)akta yang sama dengan hukuman penjara sehingga tiga tahun atau denda maksimum RM5,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Beliau mencetuskan kontroversi berikutan kenyataan melalui blognya itu yang dikatakan mempertikai keputusan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah memperkenan pelantikan Datuk Mohammed Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Selangor yang baru.


Court allows Sri Muda rep's bid for postponement


The High Court in Shah Alam today allowed an application by Sri Muda assemblyperson Shuhaimi Shafiei to postpone hearing of his sedition case pending the disposal of his appeal in the Appeal Court.

Justice Noor Azian Shaari allowed Shuhaimi’s application when deputy public prosecutors Hanafiah Zakaria dan Mohd Farizul Hassan, who represented the respondents, did not object to it.

Shuhaimi was represented by lawyer Edmund Bon.

Shuhaimi, who is Kota Raja PKR deputy leader, had filed an appeal at the Appeal Court last Sept 8 against a Aug 25 decision by the Shah Alam High Court in dismissing his application to set aside the sedition charge against him.

On Feb 7, Shuhaimi pleaded not guilty to a charge of posting seditious material on his website http://srimuda.blogspot.com.

He is alleged to have committed the offence at his service centre at 6/2, Jalan Anggerik Vanilla R 31/R, Kota Kemuning in Shah Alam on Dec 30, 2010.



- Bernama

No comments: