Sunday, January 19, 2014

Hati-Hati Dengan Ucapan, Kini Kangkung Di Persada Antarabangsa


Isu kangkung melangkah setapak lagi apabila terus mendapat liputan dalam siaran radio World Service BBC.
Rancangan itu melaporkan fenomena media sosial di Malaysia termasuk blog, Twitter dan Facebook dibanjiri dengan pelbagai cerita dan sindiran kangkung.
Dalam siaran 7.30 malam tadi, penyampai Mukul Devichand berkata warga Malaysia berbicara dan gemar berjenaka mengenai kangkung pada minggu ini dan sukar untuk lari dari topik itu.
Devichand merujuk kepada kemarahan rakyat Malaysia dengan mempermainkan kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang menggunakan kangkung bagi mendapat pujian rakyat.
Penyampai itu turut melaporkan laporan berita BBC di laman sesawang pada Selasa sukar diakses.
“Pada Rabu, ramai warga Malaysia dilaporkan menghadapi kesukaran mengakses laporan itu meskipun tiada masalah pada laman sesawang BBC.
“Terdapat teori konspirasi mengenai sekatan kerajaan. Telekom Malaysia berkata sebarang persoalan mengenai sekatan perlu dirujuk kepada pihak berkuasa.
“Namun Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) berkata mereka tidak menyekat sebarang laman atau menerima arahan untuk berbuat demikian,” katanya.
Penyampai itu berkata sewaktu SKMM memberi maklum balas, kebanyakan warga Malaysia sudah dapat mengakses laman sesawang BBC.
“Cerita kecil mengenai sayur-sayuran tetapi banyak isu yang dimainkan termasuk kos sara hidup, harga barangan dan perkhidmatan, kebebasan bersuara dan ahli politik,” katanya. – 18 Januari, 2014.

No comments: