Sunday, January 19, 2014

Titah Yang Di-Pertuan Agong , Kalimah Allah Adalah Hak Eksklusif Umat Islam


Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Sultan Abdul Halim Muadzam Shah menegaskan bahawa kalimah Allah adalah hak eksklusif milik umat Islam dan bukannya bagi  bukan Islam.
Sehubungan itu, titah baginda, semua rakyat di negara ini terutama bagi penganut agama lain perlu menghormati keputusan yang berdasarkan perlembagaan.
Seri Paduka bertitah demikian merujuk mengenai kontroversi penggunaan kalimah Allah Majlis Fatwa Kebangsaan menetapkan beberapa istilah serta kalimah yang hanya boleh digunakan bagi umat Islam di negara ini.

"Dalam konteks masyarakat majmuk, sensitiviti agama khususnya Islam sebagai agama yang mendasari Persekutuan perlulah dihormati," titah baginda.
Perkara itu dinyatakan baginda melalui titah sempena Hari Keputeraan Sultan Kedah Ke-86 yang dibacakan Tunku Bendahara Kedah, Tan Sri Tunku Annuar Sultan Badlishah, selaku Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah di Istana Anak Bukit, di Alor Setar.
Polemik isu penggunaan kalimah Allah di negara ini berpanjangan terutama dengan tindakan serbuan pihak Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) baru-baru ini ke atas Persatuan Bible Malaysia (PBM).
Insiden itu sekali lagi mencetuskan konflik apabila Jais mempertahankan tindakan mereka menahan Paderi Lawrence Andrew.
Kenyataan beliau dikatakan mencabar titah Sultan Selangor bahawa bukan Islam di negeri berkenaan dilarang menggunakan kalimah Allah.
Andrew sedang disiasat di bawah Akta Hasutan kerana kenyatannya pada 27 Disember bahawa Kristian akan terus menggunakan kalimah Allah dalam rutin ibadah mereka.
Jais juga bertindak merampas lebih 300 kitab Bible berbahasa Melayu dan Iban pada 2 Januari lalu.
Serbuan itu tirit mencetuskan kontroversi apabila kerajaan Selangor mendakwa mereka tidak tahu dan tidak dimaklumkan oleh Jais mengenai perkara tersebut.
Ia mengundang kritikan bagi bukan Islam bahkan kepada pemimpin PAS, apabila mendakwa isu kalimah Allah wujud akibat kekeliruan daripada keputusan yang diputuskan oleh Kabinet jemaah menteri dan enakmen 1998 Selangor.
Bagaimanapun, Jumaat lalu Majlis Fatwa Kebangsaan tampil menegaskan menyokong tindakan Jais melakukan serbuan tersebut.
Majlis Fatwa Kebangsaan berkata, Jais juga mempunyai hak untuk tidak memulangkan barang rampasan Bible kepada persatuan tersebut.
Bagaimanapun, semalam Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menolak fatwa Majlis Fakta Kebangsaan itu dengan berkata, kerajaan negeri hanya akan memutuskan keputusan mengikut saranan Kementerian Dalam Negeri (KDN).
"Kerajaan negeri buat keputusan hanya KDN yang boleh memberi nasihat cadangan tentang isu ini," katanya. – 19 Januari, 2014.

TMI

No comments: