Wednesday, May 5, 2010

RM28 billion Kerajaan Bazir Wang Kepada IPP

Tak cukup dengan nak gadai dua telaga minyak ditambah pula dengan kes pembaziran kerajaan dalam mengurus tenaga elektrik di negara kita yang mana rakyat wajib tahu!!

Pertama sekali kalu nak cerita pasal pembaziran yang dilakukan oleh kerajaan ni, kita kena tahu apa itu IPP, reserve margin dan PPA.

IPP ialah Penjana Kuasa Bebas iaitu seperti YTL dan Malakoff.

Reserve margin ialah kesediaan IPP untuk menjana kuasa tambahan pada tahap tertentu dan kesediaan ini dibayar oleh kerajaan yakni merangkap duit rakyat walaupun tiada apa yang dijanakan sebagai kuasa tambahan. Untuk pengetahuan, dalam dunia ni reserve margin yang normal adalah pada tahap 20% hingga 30%.

PPA ialah perjanjian yang dibuat antara kerajaan dan IPP.

Di Malaysia perjanjian antara kerajaan dan IPP ini membawa hasil kepada keuntungan kepada IPP dan sekaligus merugikan Rakyat. Hari ni nilai reserve margin di Malaysia telah melonjak naik sehingga 47% yang mana diakui sendiri oleh menteri. Kalau di Jepun, kenaikan sebanyak satu digit pun sudah menyebabkan ketidakstabilan inikan pula kenaikan sebegini rupa.

Reserve margin tu sebenarnya macam ni. Jika permintaan maksimum adalah 14000MW, janakuasa yang tak dijana dengan kapasiti pepasangan 7000MW, maka yang 7000MW tu adalah reserve margin.

Kita sebenarnya hanya memerlukan 5%-15% sahaja reserve margin sebagai persediaan untuk perkara yang tidak diduga, tetapi di Malaysia telah dapat membezakan dengan kadaan sepatutnya sebanyak32%. Jadi kita bayar 32% untuk tangan kosong yang mengayakan IPP ni.

Apabila dihitung jumlah 32% ini adalah bersamaan dengan RM28 billion!!

Oleh kerana terlalu pandai dalam mengurus ekonomi kerajaan terpaksa mewujudkan skim-skim cepat miskin untuk rakyat antaranya ialah GST. Renungkan dan sebarkan!!

Inilah kerajaan yang mendahulukan rakyat dalam pembaziran!

Saketeriat Dun Sri Muda -Q

No comments: