Monday, May 17, 2010

TAPAK PELUPUSAN SAMPAH HARAM DI ARAH HENTIKAN OPERASI DENGAN KADAR SEGERA


BUKIT KEMUNING - Penduduk disekitar Batu 7 dan Batu 8 Bukit Kemuning bukan hanya sekadar berhadapan dengan permasalahan longgokkan sampah yang tidak diseliakan dengan baik .Tetapi juga menghadapi satu lagi masalah yang lebih besar ketika tinjauan aduan YB Shuhaimi ke Bukit Kemuning baru baru ini.

Beberapa lokasi tapak pelupusan sampah haram turut ditemui yang mana berada jauh dari jalan utama dan sukar untuk dikesan oleh pihak berwajib.


Bertindak dari aduan penduduk YB Shuhaimi bersama sama pegawai dari Alam Flora dan MBSA telah meninjau sendiri ke lokasi tapak pelupusan sampah haram tersebut yang mana jelas kelihatan menjalankan operasi perniagaan tanpa lesen dan kebenaran dari pihak yang berwajib.

Pengusaha telah melakukan pembakaran terbuka yang mana boleh menjejaskan kesihatan penduduk disekitar kawasan tapak operasi tersebut.

Ketika tinjauan asap yang berbau jelas kelihatan diruang udara kerana kesan dari kerja kerja membakar wayar untuk mendapatkan tembaga dan besi.

Pihak Alam Flora serta MBSA melahirkan kesungguhan bersama berganding bahu untuk mengambil tindakan yang paling tegas kepada mana mana pihak yang dengan jelas melanggar undang undang dan memudaratkan kesihatan rakyat.


Gambar yang sempat dirakamkan semasa tinjauan dibuat:

Dr. Roslan, Pengarah Kesihatan MBSA menunjukkan pada YB Shuhaimi dan Pengurus Besar Alam Flora Selangor- Tuan Haji Nasir, jarak rumah penduduk dengan tempat pembakaran haram yang tidak sampai 15 meter jauhnya. Asap bertoksid mencemari kawasan sekitar dan tong roro mengandungi jentik jentik.


Wakil penduduk dan wartawan yang bersama sama meninjau keadaan ditempat terlibat yang hampir 2 ekar luasnya..

Tuan Haji Nasir tergamam dan terkejut dengan jumlah sampah yang dibuang ini

Sisa plastik dikumpulkan untuk di kitar semula, sayangnya salah tempat....

Bertan tan kasut lama di bakar yang meghasilkan kepulan asap yang walaupun sedikit cukup untuk menyesakkan penafasan penduduk setempat.

Sekretariat DUN Sri Muda - Az

No comments: