Monday, November 11, 2013

Dakwah Seni Mushaf Al-Quran Terjemahan Mandarin


Yayasan Restu sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang terkenal dalam penghasilan manuskrip Al-Quran bertulisan tangan, telah menerbitkan lebih 20 edisi Al-Quran termasuk Al-Quran Mushaf Malaysia serta mengeluarkan terjemahan kitab suci itu dalam enam bahasa termasuk Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Khmer, Rusia dan Kazakh.

Maka terjemahan yang terbaru yang akan diterbitkan ialah dalam bahasa Mandarin dimana ia akan disiapkan dengan kerjasama Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA) yang akan bermula tahun depan.

Dakwah melalui seni Mushaf ini merupakan langkah baik selaras dengan mesej Al-Quran yakni :-
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ ۖفَيُضِلُّ اللَّهُ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

Dan Kami tidak mengutuskan seseorang Rasul melainkan dengan bahasa kaumnya supaya dia menjelaskan (hukum-hukum Allah) kepada mereka. Maka Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), juga memberi hidayat petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dialah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Surah Ibrahim, Ayat 4

Al-Quran terjemahan Mandarin ini akan diterbitkan sebanyak 20 ribu naskhah, inisiatif sebegini akan ditingkatkan mengikut sasaran Yayasan Restu dimana terjemahan Al-Quran ini akan berterusan sehingga mencapai 100 ribu naskhah mengikut bahasa yang bersesuaian dengan kehendak syarak.

Proses penterjemahan Al-Quran ini punyai 3 teras iaitu aspek kajian , penyelidikan dan penerbitan. Melihat aspek penerbitan ini ia merupakan hasil kerja teknik tulisan tangan dimana penelitian khusus diambil kira agar seni tampak halus tidak tercemar.Ini juga termasuk dalam seni penulisan bahasa Mandarin itu sendiri.

Proses kajian dan penyelidikan juga memakan masa lebih 6 bulan ke 1 tahun agar mesej diterjemah dengan cermat mengikut undang-undang dan memberi makna sejagat kepada seluruh umat.

Inovasi yang seterusnya dalam perancangan ialah mengeluarkan lebih banyak Al-Quran "soft Copy", Walaupun harini di Alam Maya itu sendiri punya banyak portal-portal Al-Quran namun ada juga anasir negatif dimana ada portal yang menyampaikan mesej yang meleset. Maka inovasi membawa Quran ke alam maya ini harus melihat sumber dan pengendali portal tersebut agar mesej Allah Taala itu sampai.

Semoga lebih banyak lagi inovasi penulisan terjemahan Al-Quran akan diterbitkan memandangkan bumi Malaysia ini punya pelbagai kaum. Agar semangat masyarakat madani menyubur di Malaysia
  
-Mj

No comments: