Wednesday, November 13, 2013

Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) Tertarik Dengan Idea CGT Berbanding GST


SHAH ALAM 12 NOV : Kerajaan Pusat disarankan melaksanakan Cukai Keuntungan Modal (CGT) bagi menggantikan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) yang dilaksanakan pada 1 April 2015 kerana ia mampu memberikan pendapatan kepada kerajaan dan tidak membebankan pengguna.
fomca-GSTPengarah Komunikasi Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata bagaimanapun perkara cadangan perlaksanaan CGT memerlukan kajian dan analisis lebih mendalam oleh pakar-pakar ekonomi.
Kata beliau, kajian itu penting dilakukan bagi memastikan keputusan yang dibuat tidak membebankan rakyat yang semakin terhimpit dengan kos dan bebanan sara hidup yang semakin meningkat saban tahun.
“Jika CGT didapati lebih baik, maka elok juga dipertimbangkan perlaksanaanya menggantikan sistem cukai sedia ada.
“Kita faham bahawa kerajaan memerlukan sumber pendapatan bagi membangunkan negara namun kita mahu agar ia dilaksanakan secara tidak membebankan rakyat,” kata Yusof ketika dihubungi Selangor Kini.
CGT bermaksud cukai yang dikenakan ke atas keuntungan jualan aset seperti jualan saham, bon, hartanah, emas dan sebagainya.
Buat masa sekarang kerajaan hanya mengenakan CGT ke atas keuntungan jualan hartanah yang juga dipanggil Real Property Gain Tax (RPGT).
Beliau berkata demikian bagi mengulas cadangan Penganalisis Ekonomi, Azrul Azwar Ahmad Tajudin agar Kerajaan Pusat melaksanakan CGT untuk mengurangkan beban rakyat miskin daripada terus dihimpit dengan pelaksanaan GST.
Mengulas perlaksanaan GST, Yusof mencadangkan agar Kerajaan Pusat menimbang kembali kadar enam peratus yang dikenakan agar tidak memberi kesan mendadak kepada pengguna.
“Saya fikir GST sebagai satu perkara baru di Malaysia diperkenalkan pada kadar lebih rendah iaitu sekitar tiga atau empat peratus sepertimana diamalkan di negara jiran Singapura.
“Ini penting agar rakyat atau pengguna tidak menerima kesan mendadak dengan perlaksanaan enam peratus cukai,” kata Yusof.

selangorkini

No comments: