Monday, November 11, 2013

Miskin Bandar Makin Menular dan Membimbangkan


1.   Penduduk bandar berpendapatan rendah hari ini berhadapan dengan pancarabo kehidupan yang membebankan, ini ditambah lagi dengan kenaikan harga barang serta kos bahan bakar yang kian masa kian melambung akibat penarikan subsidi. Kos sara hidup yang meningkat memberi implikasi terhadap pembangunan modal insan negara.

2.   Kepadatan penduduk juga faktor kemiskinan bandar meningkat dimana penghijrahan penduduk desa mencari peluang pekerjaan di bandar dengan harapan untuk mengubah kehidupan. Melihat demografi menunjukkan penghijrahan warga desa ke bandar akan berlaku setiap tahun tanpa henti.

3.   Kemiskinan tidak boleh dihapuskan atau dikurangkan sekiranya masalah perumahan dan pengangkutan tidak diatasi, teori ini jelas dan relevan untuk masyarakat kehidupan bandar.

4.   Mari kita lihat lebih teliti masalah miskin bandar ini, 60% dari pendapatan setiap orang akan dibelanjakan pada dua perkara asas di bandar iaitu 30% untuk biaya rumah selebihnya untuk kos pengangkutan. Maka 40% pula akan diperuntukkan untuk makan,utiliti, dan perkara keperluan berwajib ini mengakibatkan pendapatan tidak cukup menyekat inflasi.

5.   Ambil contoh pendapatan RM1200 tolak KWSP 11% RM1068 sebulan duduk di ampang kerja di shah alam menaiki motor dan menyewa rumah. Rumah setiap bulan RM600 kos minyak RM5 sehari sama dengan RM100 dua puluh hari bekerja, dari RM1068 kini baki RM368 maka hanya jumlah ini yang akan membiayai makan,utiliti,pakaian kos bulanan motor dan perkara-perkara keperluan lain untuk tempoh 30 hari. Bagaimana pula orang yang berkeluarga ? Orang yang punya kereta ? orang yang menaiki kenderaan awam dengan kos pengangkutan RM10 sehari ? bagaimana golongan ini ingin memiliki rumah sendiri ?


6.   Justeru pihak bertanggungjawab wajib menyelesaikan 2 masalah besar penduduk bandar yakni perumahan dan pengangkutan. Rumah kos rendah (RM 50,000 - RM 100,000) harus dirayakan bermakna ia wajib dibina di setiap pelosok bandar berbanding rumah yang mahal dan tidak mampu dimiliki golongan pertengahan manakala sistem pengangkutan awam yang kini giat berkembang (MRT) harus di yakinkan dengan pengangkutan seperti teksi dan bas agar rakyat dapat sampai ke destinasi dengan efisien serta kos yang bersesuaian mengikut kadar gaji minimum kerajaan. 

Apakah relevannya pembinaan rumah kos rendah di kawasan bandar ?

7.   Pekerjaan dan kawasan tumpuan mencari rezeki itu berpusat di bandar maka jika perumahan kos rendah dibina di pinggir bandar rakyat terpaksa membayar kos yang lebih untuk pengangkutan.Maka masalah bukan sahaja tidak selesai malah ia lebih membebankan rakyat dengan menyekat masa setiap rakyat.

8.   Antara langkah yang boleh dimulakan kerajaan persekutuan mahupun kerajaan negeri adalah mengurangkan premium tanah agar mengimbangi kos pembinaan dan terus memberi ruang kepada golongan berpendapatan rendah untuk memiliki rumah. 

9.   Agenda penghapusan kemiskinan ini wajib diselaraskan mana-mana parti pemerintah agar kesejahteraan rakyat terjamin. Apabila kita berjaya mengurangkan beban kehidupan rakyat maka secara tidak langsung kita membina modal insan yang lebih sihat dan berdaya maju.


-Mj




No comments: