Monday, November 11, 2013

Masih Tiada Respon Dari PM Berkenaan Soal Peguam Negara & CIA Amerika




Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan tindakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang masih berdiam diri dengan laporan yang mendakwa peguam negara mendapatkan khidmat ejen perisik Agensi Perisikan Pusat (CIA) Amerika Syarikat.

“Dakwaan terbaur oleh Tun Dr Mahathir Moahamd bahawa Pejabat Peguam Negara menggaji dua ejen CIA adalah amat mengejutkan dan memerlukan respon segera dari Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi,” katanya dalam satu kenyataan.

Katanya, dakwaan itu timbul susulan laporan yang mendedahkan jaringan perisik perisikan global oleh Amerika Syarikat, Australia dan beberapa negara lain di bumi Malaysia.

“Namun perdana menteri sehingga hari ini masih berdiam diri, pendedahan terbaru ini tidak lain dari satu perkara yang amat memalukan dan penuh skandal,” katanya lagi.

Ketua umum PKR itu mengulas laporan dalam laman The Malaysian Insider berhubung satu pertemuan yang didakwa berlangusng di antara Mahathir dan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

"Dr Mahathir juga dikatakan telah menekan Gani dan memanggil Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi untuk satu pertemuan.

“Dalam mesyuarat itu, Dr Mahathir mendakwa Pejabat Peguam Negara mengupah dua orang ejen CIA. Ahmad Zahid bersetuju untuk menyiasat dakwaan itu,” lapor laman tersebut pada hari Rabu lalu, memetik kenyataan sumber yang tidak dinamakan.

Anwar juga berkata Gani perlu memberi penjelasan kepada umum berhubung perkara itu dan juga dakwaan lain mengenai “aktivisi haram dan bersifat konspirasi” yang dikaitkan dengan Pejabat Peguam Negara.

Ia turut melibatkan laporan polis yang dibuat oleh bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Mat Zain Ibrahim.

Anwar juga berkata, Gani sepatutnya digantung perkhidmatan sekiranya terus gagal untuk menadikan dakwaan salah laku berkenaan.

Tambahnya, perdana menteri tidak harus mengabaikan tuntutan umum untuk mendapatkan penjelasan berhubung dakwaan tesebut.

Peguam Negara pula tidak sepatutnya dibiarkan untuk berkhidmat apabila timbul dakwaan seperti itu, katanya lagi.

MK

No comments: