Monday, November 18, 2013

Rakyat Selangor Disaran Cegah Denggi Hapuskan Aedes


SHAH ALAM 17 NOV : Sejumlah 31,540 kes Denggi dilaporkan di seluruh negara sehingga 12 November lepas dengan 16,383 kes itu ataupun 51.9 peratus berlaku di Selangor.
Unit Vektor Pejabat Kesihatan Daerah Gombak, Dr. Mohd Suhaimi A. Majid, berkata sebanyak 313 dari 402 lokaliti wabak aktif Denggi semasa yang dikenalpasti adalah lokaliti di Selangor.
denggi editKatanya, tiga daerah di Selangor menunjukkan peningkatan kes ketara adalah Daerah Petaling, Hulu Langat dan Gombak.
“Sejumlah 64 kematian akibat komplikasi dari kes Denggi direkodkan di seluruh negara. Jumlah ini adalah peningkatan kematian kes Denggi sebanyak 100 peratus iaitu hanya 32 kes kematian untuk tempoh sama pada 2012.
“Daripada 64 kematian yang direkodkan, 17 kes Denggi yang menyebabkan kematian adalah kes yang direkodkan di Selangor,” katanya dalam kenyataan medianya.
Kata Dr Mohd Shuhaimi, aktiviti pendidikan kesihatan di lokaliti wabak dapat membantu kakitangan kesihatan mengenalpasti masalah sebenar penduduk di kawasan wabak.
Kejayaan aktiviti pendidikan kesihatan terutamanya di lokaliti yang berkepadatan penduduk tinggi banyak bergantung kepada kerjasama penduduk setempat dan penglibatan mereka dalam usaha pencegahan di kawasan tempat tinggal masing-masing.
“Kerjasama dari pelbagai pihak temasuk penglibatan dari agensi-agensi yang berkaitan seperti pihak berkuasa tempatan, Pejabat Pelajaran Daerah, Pejabat Penerangan Daerah, Jabatan Parit dan Saliran akan dapat memberi impak yang positif dalam menangani wabak denggi ini.
“Tanpa kesedaran dan penglibatan masyarakat dalam aktiviti pencegahan dan kawalan ini, dikhuatiri wabak Denggi akan menjadi lebih sukar untuk dibendung,” katanya.
EZY
selangorku

No comments: