Thursday, December 26, 2013

52 Sekolah SJKC Sseluruh Selangor Mendapat Manfaat Fasa Ke-2

1IMG_1866

SHAH ALAM 19 DIS – Sebanyak 52 Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) di seluruh Selangor menerima bantuan pendidikan berjumlah RM 1.33 juta.
Ia adalah bantuan kewangan fasa kedua bagi tahun 2013 melalui dasar Kerajaan Selangor yang memperuntuk RM4 juta kepada setiap SJKC yang layak di negeri ini.
Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah berkata KerajaanNegeri menjadikan pendidikan sebagai agenda utama pentadbirannya.
“Pendidikan adalah agenda utama Kerajaan Negeri. Kerajaan Negeri mengamal ‘accountibility’ dan setiap peruntukan hendaklah digunakan sebaik-baiknya. Jika atap sekolah perlu pembaikan, gunakan dengan betul,” katanya.
Sumbangan disampaikan Dr Halimah di ruang legar Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini, hari ini. Turut hadir sebahagian Exco Selangor, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan wakil SJKC.
Sepanjang tahun ini, sebanyak 108 SJKC menerima bantuan itu termasuk bantuan fasa pertama yang diselesaikan sebelum Mei lalu.
Selain SJKC, Kerajaan Negeri juga memperuntuk RM4 juta kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) dan RM6 juta kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR) sejak tahun 2009.
Rata-rata wakil SJKC mengucapkan terima kasih atas sumbangan berterusan itu.
Wakil SJKC Sin Ming Semenyih, Tean Khh Keng, 61, menyatakan penghargaan kepada Kerajaan Negeri kerana tidak mengabaipendidikan sekolah Cina.
“Bantuan ini akan digunakan untuk membaikpulih beberapa infrastruktur di sekolah saya,” katanya.
Lim Leong Cheok, 44, dari SJKC Kampung Baru Ampang pula berharap lebih banyak bantuan diberi pada masa akan datang kerana tidak semua SJKC ada kewangan yang baik.
“Saya lihat Kerajaan Negeri bersikap adil kepada semua. Pada masa akan datang, saya berharap perlu ada perhatian lebih khusus kepada SJKC yang lebih memerlukan,” katanya.
selangorkini

No comments: