Tuesday, December 3, 2013

GST Jalan Keluar Untuk Mengelakkan Negara Bankrap Pada 2019

















KUALA LUMPUR - Akhirnya Perdana Menteri Najib Razak telah mengaku. Memang ada kemungkinan bahawa Malaysia akan jatuh bankrap.

Prospek menakutkan ini pertama kalinya didedahkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Idris Jala pada tahun 2010 dengan memberi amaran bahawa Malaysia berkemungkinan akan jatuh tersungkur seawal 2019, yang mana ironinya akan berlaku setahun lebih awal daripada tarikh 2020 yang dijangkakan oleh kerajaan Umno-BN dimana negara boleh mencapai status 'negara maju'.

Kekecohan yang berlaku sejurus amaran Idris menyebabkan orang ramai mengecam pentadbiran Najib yang dilihat telah melakukan salah urus dari segi pengurusan ekonomi. Ini telah mencetuskan beberapa siri penafian dari pemimpin berprofil tinggi antaranya termasuk Najib sendiri, timbalannya Muhyiddin Yassin dan bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad.

Walau bagaimanapun kelmarin, Najib telah mengulangi semula akan kemungkinan Malaysia akan jatuh muflis. Mungkin sekali Najib sudah tidak boleh lari lagi dan cuba mencari jalan untuk memujuk rakyat menerima Cukai Barangan dan Perkhidmatan yang sememangnya telah menjadi langkah yang tidak popular. Walau bagaimanapun, ramai pakar tidak menolak kemungkinan kebankrapan seperti Greece boleh berlaku kepada Malaysia.

Malah, agensi-agensi penilaian seperti Fitch memberi amaran terhadap hutang negara yang mencatatkan rekod tertinggi dan masih lagi bertambah berserta dengan defisit fiskal. Walaupun pada minggu lalu Moody telah meletakkan Malaysia dari aras 'stabil' kepada 'positif', pengakuan terbaru Najib melonjakkan spekulasi bahawa keputusan Moody mungkin telah didorong oleh perbuatan melobi dan memujuk oleh pegawai-pegawai Kementerian Kewangan.

"Kita perlu mencari sumber pendapatan tambahan dan itulah sebabnya kita perlu melaksanakan GST," Star melaporkan Najib sebagai berkata pada satu seminar mengenai Pemerkasaan Ekonomi Negara pada hari Ahad.

Najib juga memegang portfolio Menteri Kewangan walaupun terdapat ramai yang mendesaknya untuk melepaskan jawatan itu dimana ramai pengkritik menegaskan telah ia telah diabaikan oleh Najib yang juga tidak berkelayakan untuk memegangnya.

Tidak boleh lari lagi? Bankrap seperti Greece
Menurut Najib, Malaysia mempunyai dua pilihan iaitu menaikkan pendapatan melalui cukai GST atau meminjam dari luar.
Dengan mempertahankan GST, Najib menegaskan bahawa ia penting dilaksanakan kerana negara mungkin berhadapan dengan kebangrapan jika ia memilih untuk meminjam.

Dia juga berkata bahawa keputusan kerajaan untuk memperkenalkan GST telah menjadikan Moody bersetuju untuk menilai semula prospek Malaysia, oleh itu, tidak mungkin cukai baru adalah sesuatu yang negatif seperti yang dicanangkan oleh mereka yang membantahnya.

"Ini adalah kerana mereka tahu Malaysia telah mengambil langkah-langkah pengukuhan fiskal yang tidak popular tetapi perlu untuk kebaikan negara ini," kata Najib.

Najib membidas pembangkang kerana komen mereka yang seolah-olah keliru kerana ada antara mereka menyokong GST tetapi pada masa yang sama mencampuradukkan isu ini dengan hujah-hujah yang menyimpang termasuk bil elektrik di kediaman rasminya yang amat tinggi.

Dia menjelaskan bahawa Sri Perdana merupakan hak rakyat dan dia hanyalah mendiami tempat itu buat sementara waktu seperti dua orang PM sebelumnya.

“Ia mempunyai tempat khusus untuk majlis. Jika seorang ketua negara datang, adakah kami akan makan dalam gelap? Jika presiden China datang melawat, adakah kami akan ajak mereka makan dengan diterangi lilin sahaja dan bilang ini lebih romantis?” Kata Najib sambil berseloroh.

Tunjukkan contoh yang baik terlebih dahulu sebelum menyuruh rakyat'
Walau bagaimanapun, ahli-ahli politik pembangkang belum yakin dengan hujah-hujahnya. Mereka menegaskan bahawa Najib perlu mengamalkan penjimatan terlebih dahulu, seperti pemotongan ke atas perbelanjaan mewah untuk "dasar yang sering dipersoalkan" serta gaya hidup rasmi mewah yang diamalkan olehnya dimana ramai sudah sedia maklum, sebelum menggesa rakyat untuk membayar cukai lagi.

"Dia menunjukkan kedangkalannya dan licik dalam memberi jawapan bodoh. Kami bertanya mengapa dalam masa yang sukar ini dia tidak cuba untuk mengurangkan kos dan menjimatkan wang. Bil elektriknya lebih daripada RM2 juta dan jika dia boleh mengurangkannya, ia pasti akan membantu," Ahli Parlimen Batu, Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

"Tentang GST, apa yang kami tidak faham? Pembangkang sudah jelas berkenaan GST bukan kerana sistem cukai itu sendiri tetapi kerana kita percaya majoriti rakyat masih miskin dan tidak mampu menanggung beban tambahan pada ketika keadaan ekonomi sebegini.

"Najib juga cuba untuk menjustifikasikan GST dengan mengatakan bahawa sebahagian besar daripada penduduk tidak membayar cukai. Ini membawa kita kepada satu persoalan yang bagus untuk dijawabnya kepada rakyat -. Mengapa selepas bertahun-tahun Umno-BN memerintah, majoriti rakyat masih begitu miskin sehingga mereka jatuh di bawah garisan pembayar cukai? Adakah ia berkaitan dengan rasuah besar-besaran dalam pentadbiran Najib dan Umno-BN sehingga rakyat jelata tinggal dalam kemiskinan manakala negara dihimpit hutang yang besar? Kini, Najib mahu rakyat membayar GST pula untuk membantu kerajaan mengurangkan hutang yang telah diciptanya melalui rasuah dan merompak - adalah ini adil dan wajarkah ini berlaku?

Tidak patriotik jika tidak bayar GST
Tian merujuk kepada komen Najib bahawa dalam 14 juta pekerja di Malaysia, hanya 1.34 juta sahaja yang membayar cukai.

“Itu hanyalah dalam 10% yang membayar dan ada lagi yang sepatutnya membayar tetapi tidak berbuat begitu,” Najib mempertahankan dirinya serta kerajaannya.

Dia kemudian merujuk kepada definisi patriotik iaitu menjalankan tanggungjawab kepada negara termasuk membayar cukai.
Dia juga menambah bahawa jangkaan rakyat terhadap kerajaan semakin tinggi dan lebih banyak perbelanjaan akan diperlukan untuk memenuhi permintaan rakyat.

PM juga mengingatkan bahawa kita tidak boleh hanya bergantung kepada hasil petrolium sahaja yang sememangnya akan menyusut.

Dia juga menambah bahawa kebimbangan bahawa GST akan menyebabkan kenaikan harga barang yang mendadak tidak berasas sama sekali.

Menurut Najib, 160 buah negara lain telah pun mengimplimentasikan GST dan mengikut pengalaman mereka, hanya akan berlaku kenaikan harga yang sedikit pada tahun pertama ia diimplimentasi.

“Tidak mungkin kesemua negara ini telah melakukan kesalahan dalam mengimplimentasikan GST,” tambahnya lagi.

Terjemahan oleh Huzainah A Rani, Malaysia Chronicle
Malaysia Chronicle


No comments: