Saturday, September 28, 2013

3 Soalan Untuk KeTTHA Jawab


RENCANA) Pakatan Rakyat telah menubuhkan jawatankuasa untuk menggubal Bajet Alternatif 2014 pada Julai, 2013 yang lalu . Beberapa siri perbincangan telah diadakan untuk mendrafkan Bajet Alternatif 2014.
Sidang akhbar pada hari ini merupakan salah satu siri agenda menjelang pembentangan Bajet 2014 oleh Perdana Menteri. Ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tzin merupakan kordinator jawatankuasa Bajet Alternatif 2014 bagi Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA).
KeTTHA memainkan peranan yang penting dalam memastikan kualiti pembekalan elektrik adalah mencukupi dan selamat.
KeTTHA juga perlu memastikan penghasilan elektrik tidak akan memberi kesan yang negatif terhadap persekitaran, ini merupakan matlamat yang baik, tetapi hakikatnya tidak senang untuk dicapai.
Dalam Bajet 2014, KeTTHA perlu memberi perhatian kepada 3 persoalan utama:
1. Adakah Tenaga Nasional Berhad (TNB) akan menaikkan tarif elektrik pada tahun 2014?
Pengerusi dan CEO TNB Datuk Seri Azman Mohd telah mengumumkan bahawa mencadangkan kepada kerajaan untuk meningkatkan tarif elektrik kepada pengguna tempatan yang mengguna lebih dari 200 kwh. Cadangan in adalah berdasarkan kepada peningkatan harga minyak mentah.
Kini, ia terpulang kepada KeTHHA dan juga kabinet untuk memutuskan samaada akan meningkatkan tarif elektrik atau tidak, rakyat juga ingin tahu, adakah BN merupakan Barang Naik?
Sejak dahulu lagi, Pakatan Rakyat telah mencadangkan agar perjanjian antara TNB dan juga Independent Power Producers (IPP) disemak semula, kerana caj yang dikenakan oleh IPP terhadap TNB adalah keterlaluan.
IPP telah mendapat subsidi Liquefied Natural Gas (LNG) daripada Petronas, ini membolehkan IPP mendapat margin keuntungan yang besar dengan struktur kos yang rendah. Oleh yang demikian, jikalau KeTHHA mengarahkan agar TNB mengadakan rundingan semula dengan IPP, kenaikan tarif elektrik mungkin dapat dielakkan.
Bagaimanapun, keadaan sekarang adalah bertambah rumit dengan kemasukkan Syarikat IMDB sebagai IPP utama dalam industri tenaga di negara ini. Persoalan utama sekarang ialah, adakah KeTHHA mempunyai keazaman politik untuk melakukan perubahan demi kebaikan rakayat walaupun ini akan menjejaskan kepentingan sesetengah pihak? Jawapan kepada persoalan ini ditunggu-tunggu oleh rakyat.
2. Mengapakah Liquefied Natural Gas (LNG) menjualkan petrol dengan harga yang murah kepada pengeluar IPP, tetapi kerajaan meningkatkan harga petrol yang dijual kepada rakyat?
IPP bergantung kepada LNG untuk menghasilkan tenaga, mengikut laporan Bank Dunia, 69% penggunan gas di semenanjung Malaysia adalah untuk menghasilkan tenaga. Semenjak tahun 1997, kerajaan telah memutuskan untuk menetapkan harga gas yang dijual kepada IPP. Pada tahun 2012, harga pasaran LNG adalah RM 49.12 per-juta BTU, tetapi ia dijual pada harga RM 10.70 kepada IPP.
Dalam erti kata lain, IPP mendapat diskaun 80% berbanding harga pasaran LNG, pada masa yang sama, kerajaan telah mengalami kehilangan pendapatan negara yang tinggi, dan ini merupakan salah satu bentuk subsidi kepada IPP.
Mengikut pengiraan, jumlah subsidi ini adalah menakjubkan kerana mencecah RM 19 billion setahun. Dalam Bajet 2014 rakyat ingin tahu mengapa kerajaan meningkatkan harga petrol rakyat, tetapi tidak untuk harga LNG?
3. Adakah Sustainable Energy Development Authority (SEDA) akan meningkatkan Feed-in-tariff tenaga boleh diperbaharui kepada 2%?
Kerajaan mensasarkan untuk meningkatkan campuran tenaga bagi tenaga boleh diperbaharui kepada 5.5% atau bersamaan 985 megawatt menjelang tahun 2015. Matlamat utama ialah pada tahun 2020, dapat meningkat kepada 400 megawatt, ini merupakan objektif yang baik. Dan SEDA telah ditubuh untuk menguruskan mekanisme feed-in-tariff bagi tenaga boleh diperbaharui.
Kebelakangan ini, SEDA telah mencadangkan untuk meningkatkan feed-in-tariff bagi tenaga boleh diperbaharui yang penggunaan melebihi 300 kwh kepada 2%.Ini untuk meningkatkan dana bagi projek-projek feed-in-tariff tenaga boleh diperbaharui pada masa hadapan. Cadangan ini telah sampai ke KeTHHA, dan kabinet perlu membuat keputusan dalam Bajet 2014.
Tetapi, setakat ini SEDA gagal menunjukkan hasil yang ketara, pada tahun 2012, hanya 2 MW kuota feed-in-tariff sahaja yang dapat dibekalkan kepada pemegang individu dan sehingga Julai 2013, kuota feed-in-tariff yang dapat dibelkakan adalah sebanyak 112.44 MW, ini adalah jauh daripada sasaran 985 MW yang perlu dicapai dalam masa 2 tahun lagi.
Kuota feed-in-tariff bagi syarikat atau non-individual juga menimbulkan pelbagai masalah. Terdapat laporan yang menyatakan sebahagian besar kuota feed-in-tariff yang diperuntukan telah diambil oleh syarikat kroni. Perlaksanaan projek-projek tenaga boleh diperbaharui juga agar perlahan dan syarikat-syarikat yang gagal melaksanakan projek tidak ditarik balik kuotanya.
Dengan prestasi SEDA yang sedemikian, Pakatan Rakyat meragui usaha kerajaan untuk meningkatkan feed-in-tariff tenaga boleh diperbaharui kepada 2%, Kami mahu SEDA menunjukkan peningkatan yang ketara dalam melaksanakan projek-projek FiT. Ia perlu telus dalam pemberian kuota dan memastikan kejayaan pelaksanaan projek-projek ini.
Pakatan Rakyat mengkehendaki tenaga boleh diperbaharui yang cekap dan bersih, kami sedia menyokong peningkatan feed-in-tariff, tetapi KeTHHA perlu memberi komitmen untuk mengefisienkan SEDA.
Pakatan Rakyat akan mengumumkan Bajet Alternatif 2014 kami pada bulan Oktober. Kami akan bertanding dengan Bajet Barisan Nasional dengan idea-idea yang baru, dalam portfolio KeTTHA. Kami akan mengumumkan pembaharuan struktur belanjawan dan langkah-langkah memperbetulkan fiskal, bagi memastikan kemampanan fiskal dan kualiti hidup rakyat.
Sim Tze Tzin, Ahli Parlimen Bayan Baru (PKR)
Dr Ong Kian Ming, Ahli Parlimen Serdang (DAP)
Dr Che Rosli Che Mat, Ahli Parlimen Hulu Langat (PAS)

No comments: