Tuesday, September 24, 2013

Ketua Umum & Tun M Bersama Di Pentas TPPA ?


PETALING JAYA - Dua badan bukan kerajaan (NGO) hari ini menyerahkan petisyen bagi mempertemukan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tun Dr Mahathir Mohamad di pentas sama.

Kedua-dua pemimpin ini ingin dipertemukan di pentas kemuncak jelajah Bantah TPPA pada 10 Oktober ini.

Siri Jelajah TPPA di seluruh negara bermula sejak 17 September lalu.

Oleh yang demikian, kedua-dua NGO ini, Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) berhasrat mahu kedua-dua pemimpin ini yang dilihat menolak perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) untuk berada di pentas raksasa anjurannya.

Menurut Pengerusi SMM, Safwan Anang, tujuan utama penganjuran jelajah ini ialah untuk membangkitkan kesedaran umum tentang bahana perjanjian TTP.

"Perjanjian ini akan mengawal ekonomi negara kecil seperti Malaysia, ianya akan menjadi barah yang sama sekali boleh menggangu gugat kedaulatan negara," katanya ketika menyerahkan petisyen undangan ini kepada setiausaha politik Anwar, Mohd Farhan di Ibu Pejabat PKR hari ini.

Terdahulu petisyen undangan Tun Mahathir diserahkan oleh SMM di pejabatnya di Perdana Leadership Foundation Putrajaya.

Namun petisyen tersebut hanya dapat diserahkan kepada pengawal keselamatan kerana ketiadaan Dr Mahathir di pejabat.
.
Sementara mengulas lanjut mengenai pemilihan dua nama pemimpin besar ini, Safwan berkata, dengan kehadiran kedua-dua pemimpin ini diharap akan memberi kesan dan aspirasi yang besar kepada rakyat khususnya dalam usaha menentang Perjanjian TTP.

"Rakyat harus disedarkan betapa perjanjian ini adalah 'keganasan ekonomi' yang bukan sahaja bakal menyebabkan rakyat ditindas oleh konglomerat bertaraf dunia yang bersifat 'samseng antabangsa' secara terus, malah maruah negara turut tergadai," katanya.

#BantahTTPA ini adalah anjuran bersama SSM, SAMM dengan kerjasama Gabungan membantah TTP (Bantah) dengan pendokong utamanya Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM).

Sinar Harian

No comments: