Thursday, September 26, 2013

Indeks Rasuah Negara Umpama Barah, Tindakan Berkesan Wajib Dilaksana


KUALA LUMPUR 25 SEPT: Datuk Seri Najib Razak tidak perlu bermain kata-kata bagi membendung gejala rasuah sedangkan indeks rasuah pentadbiran Perdana Menteri itu semakin parah.
Situasi itu menunjukkan kerajaan tiada komitmen mengatasi gejala berkenaan sedangkan isu rasuah acap kali dibangkitkan selama ini.
Ahli Parlimen Gombak, Mohamed Azmin Ali, berkata Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu diberi lebih kuasa dari segi pendakwaan supaya mereka yang sabit kegiatan rasuah dijatuhi hukuman setimpal.
“Kenyataan ini terlalu kerap kita dengar dari Perdana Menteri tetapi pentadbiran hari ni yang lebih parah dari PM lalu.
“Indeks rasuah terlalu parah. Ini menunjukkan tiada komitmen dan kalau ada kesungguhan, saya ada beberapa saranan yang menjadikan SPRM itu diperkasa.
“Wujudkan bajet besar untuk membentuk suruhanjaya perkhidmatan sendiri supaya mereka boleh melantik atau memecat mana-mana pegawai. Ini tidak dilakukan malah ditangguh beberapa kali,” katanya kepada TV Selangor.
Najib kononnya mahu menjadikan rasuah sebagai perkara silam demi masa depan negara.
Timbalan Presiden PKR itu berkata, martabat SPRM diangkat jika tiada campur tangan mana-mana pihak dan ‘tangan-tangan eksekutif’.
“Jangan bermain dengan kata-kata. Kerana kewibawaan itu penting dalam mana-mana pentadbiran. Ia hanya dapat dipertahan dan dimuliakan kalau SPRM menjadi badan bebas dan tidak terikat,” katanya

selangorku

No comments: