Tuesday, September 17, 2013

Melayu Dan Input Maklumat


KOTA BHARU - Pengundi Melayu antara golongan paling kurang capaian maklumat berbanding bangsa lain menyebabkan undian mereka paling teruk berbanding dua parti komponen PR, DAP dan PKR.
Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan Pas Pusat, Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata, situasi itu mendatangkan masalah besar kepada masyarakat Melayu walaupun Pas sedaya upaya cuba mencari penyelesaian di sebalik perkara itu.

“Ini masalah besar yang berlaku kepada masyarakat Melayu, walaupun parti-parti  pembangkang khususnya Pas ingin memberikan satu bentuk pendidikan agar wujud kesedaran dan kecerdikan politik, namun halangan yang kuat dari sesetengah pihak menjadikan usaha
tersebut agak sukar.

“Ada pihak yang ingin memastikan rakyat tidak terdedah dengan sumber politik dan terus menerus berada dalam keadaan buta politik,” katanya.

Beliau menjawab persoalan dikemukakan moderator Bual Bicara Bersama Facebookers, Hasbie Muda berhubung prestasi undian terhadap Pas yang jauh lebih teruk berbanding DAP dan PKR.

Hasbie berkata, sejak 1959, hanya tiga kali Pas mencapai keputusan tertinggi iaitu pada tahun tersebut (1959), 1964, dan 1999, sedangkan parti itu paling lama, berbanding DAP dan PKR.

Menurutnya, Pas yang juga sebuah parti paling banyak cawangan selain mempunyai ahli paling ramai, dan diasuh serta di tarbiah dalam sistem tersusun sepatutnya lebih baik berbanding DAP dan PKR.

Mengulas lanjut, Mohd Zuhdi berkata, walaupun kurang maklumat, namun pada 1999, suatu perubahan yang tidak dijangka datang dari orang Melayu apabila memberi kemenangan besar kepada parti.

“Ketika itu, buat pertama kalinya Pas mempunyai ketua pembangkang yang dipegang Presidennya, Datuk Fadzil Muhammad Noor (arwah),” katanya.

Beliau berkata, perubahan di luar jangkaan itu juga turut dipengaruhi faktor ketidakpuasan hati terhadap pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri ketika itu.

No comments: