Wednesday, September 11, 2013

Dialog TPPA Tidak Jelas


KUALA LUMPUR - Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) akan bersama-sama dalam siri jelajah bantah TPPA ke seluruh negara kerana yakin masih banyak pihak tidak mendapat maklumat yang menyeluruh mengenai Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA).

Wakil MTEM, Norfitri Amin berkata, walaupun Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) mengadakan sesi dialog dengan orang ramai sempena hari terbukanya semalam, namun tidak semua maklumat berkaitan TPPA disalurkan kepada mereka.

Menurut beliau, kaedah lain perlu juga digunakan bagi menghalang perjanjian TPPA diteruskan dan memberikan kesan kepada golongan bawahan.

MTEM akan bersama-sama Badan Bertindak Bantah TPPA (Bantah) dalam siri jelajah ke seluruh negara bermula 17 September ini.

"MTEM memang menyertai dialog bersama MITI sempena hari terbukanya. Kita berdialog dan berurusan dengan kerajaan tapi kita percaya untuk menghalang TPPA ini, kita perlukan pelbagai kaedah.

"Mungkin pihak yang berunding itu kurang informasi. Kita kongsikan informasi yang kita ada, kita kongsikan kerisauan kita dengan mereka dan dalam masa yang sama tujuan jelajah ini juga untuk berkongsi informasi untuk masyarakat dan kepada pihak perunding.

"Tak timbul isu kita berunding tapi dalam masa yang sama buat jelajah. Tujuannya sama iatu untuk kesedaran masyarakat," kata beliau pada sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor (KLSCAH) hari ini.

Norfitri juga berkata, mereka akan menemui golongan sasar seperti pertubuhan melibatkan petani dan nelayan kerana mereka akan menerima kesan langsung daripada TPPA.

"Kumpulan yang spesifik seperti petani, nelayan, pengusaha industri kecil sederhana, kita dah turun ke beberapa pertemuan, berjumpa dengan pertubuhan nelayan dan petani-petani.

"Mereka ini tidak dipanggil untuk bersama sedangkan kita tahu bahawa dalam proposal TPPA adalah perlu negara-negara yang menandatangani, cukai terhadap barang pertanian dihapuskan kepada kosong dan juga bantuan yang diberikan selama ini kepada pihak petani dan nelayan perlu secara berkala ditarik balik.Mereka yang akan dapat kesan secara langsung, tidak dikonsult secara langsung," katanya lagi.

Tindakan TPPA untuk mewujudkan pasaran bebas dan merendahkan tarif akan menyebabkan semua sektor yang berkaitan kehilangan pekerjaan secara mendadak.

Ini menyebabkan penurunan gaji dan meningkatkan jurang ekonomi kaya dan miskin.

Penurunan tarif akan memberi kesan besar kepada petani dari negeri-negeri utara kerana mereka akan terpaksa berhadapan dengan persaingan yang tidak saksama dengan pengeksport produk pertanian dari negara-negara TPPA seperti Amerika Syarikat, Kanada dan Jepun yang tidak akan mengurangkan subsidi kepada petani mereka.

Harakahdaily


No comments: