Sunday, September 29, 2013

JAIS Serbu Kubu Syiah


GOMBAK 29 SEPT: Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menyerbu ke sebuah premis di Pusat Bandar Sri Gombak di sini, malam tadi yang dipercayai menyebar ajaran Syiah serta merampas pelbagai dokumen berkaitan fahaman itu.
Dalam operasi kira-kira jam 11.30 malam, penguatkuasa Jais membuka pintu gril rumah kedai dianggap ‘surau’ menggunakan pemotong besi.
Penolong Pengarah Penguatkuasa Jais, Mohd Shahrom Maarof, berkata serbuan dibuat berdasarkan risikan dan aduan awam sebelum mendapat waran geledah daripada Mahkamah Rendah Syariah Petaling.
“Kita menyita beberapa buku, poster dan yang lain dengan fahaman Syiah termasuk kertas kerja yang dibuat di Universiti Malaya (UM).
“Mereka dipercayai membuat ‘post mortem’ hasil kertas kerja dan ada penyebaran fahaman itu di kalangan mahasiswa,” katanya kepada pemberita selepas operasi itu.
Tiada tangkapan dibuat dalam operasi yang disertai 23 petugas termasuk penguatkuasa Jais itu.
Fahaman Syiah difatwa haram oleh Jabatan Mufti Selangor sejak 1998.
Mohd Shahrom berkata, siasatan dibuat mengikut Seksyen 12C iaitu menghina pihak berkuasa agama (mengingkari arahan daripada Jabatan Mufti Selangor) dan Seksyen 7 Enakmen Jenayah Syariah Selangor.
“Kita menyerahkan notis salinan kepada pihak premis mengenai bahan yang disita dan meminta mereka tampil untuk memberi keterangan,” katanya

selangorku

No comments: