Monday, September 23, 2013

Program Ziarah Penghargaan Warga Emas Di Jalan Kebun



JALAN KEBUN- Program Ziarah Penghargaan Warga Emas di Jalan Kebun mencatatkan jumlah tertinggi diantara kampung-kampung lain di bawah Dun Sri Muda . 44 warga emas akan diziarah YB Shuhaimi dan Ketua Kampung Hj Sallehan mengikut jadual yang ditetapkan setakat ini 15 rumah sudah diziarah.

Pengalaman di Jalan Kebun yang dilaksanakan hari ini amat manis dimana skuad Sri Muda dan YB Shuhaimi menziarah sebuah rumah di Lorong Haji Yusof dan bertemu dengan tuan empunya nama lorong tersebut yaitu Tuan Haji Yusof Bin Kasim berumur 86 tahun.

Nama lorong ini diberikan atas nama beliau kerana jasa dan faktor orang yang paling veteran di lorong tersebut.Tuan Haji Yusof serta isterinya menerima sedikit cenderahati tanda penghargaan Kerajaan Negeri kepada jasa beliau.

Sedikit kupasan sejarah jalan kebun dari pengalaman Tuan Hj Yusof, beliau merupakan nazir dan Ahli Jawatankuasa Masjid sejak tahun 1963 dimana masjid pertama yang diberi nama Masjid Jalan Kebun (masjid lama) yang didirikan ini adalah hasil dari usaha beliau dan teman-teman mengumpul dana kutipan dari warga kampung untuk mendirikan sebuah masjid.


Perasmian dibuat pada tahun 1964 dan ia dirasmikan oleh DYMM Sultan Salahuddin, oleh kerana kunjungan DYMM Tuanku ke Jalan Kebun untuk merasmikan masjid pertama itu maka pelbagai persiapan rapi dibuat sehinggakan terlaksananya jalan utama di kampung ini.

Rahmat daripada sebuah masjid akhirnya infrastuktur kampung ini mula progres dari masa ke semasa.

20 tahun kemudian jumlah penduduk Kampung Jalan Kebun mula berkembang dari aspek kuantiti penduduk justeru keluasan masjid harus dipertingkatkan agar memberi keselesaan kepada jemaah.Idea asal pembinaan masjid yang lebih luas ini adalah dari DYMM Tuanku Salahuddin sendiri kepada Tuan Hj Yusof dan teman-teman.


Maka Tuan Haji Yusof bersama Pegawai Daerah dan Ketua Kampung waktu itu (Tuan Hj Abdul Aziz) mengadap DYMM Tuanku di Istana Kayangan atas tujuan mulia ini.

Pembinaan bermula 1987 dan 1989 ia dirasmikan oleh Ketua Agama Negeri Selangor DYMM Tuanku Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Akhirnya Masjid yang lebih luas dan selesa buat jemaah Jalan Kebun terbina, nama masjid ini diberikan sendiri oleh Tn Hj Yusof yaitu Masjid An-Naim.

"saya beri nama masjid ini An-Naim, makna An-naim itu Nikmat" katanya

Program Ziarah Penghargaan Warga Emas di Jalan Kebun ini sedikit sebanyak pelbagai input ilmu sejarah diterima, Kerajaan Negeri Selangor tidak lupakan semua lapisan masyarakat dari usia bayi hingga ke warga emas semua dihargai.

"Jasa Tn Hj Yyusof ini amat besar hingga hari ini hasil usaha beliau dapat dinikmati generasi sekarang dan akan datang" kata Adun Sri Muda YB Shuhaimi Shafiei



-Mj



   

No comments: