Thursday, October 24, 2013

Belanjawan Alternatif PR Tidak Mengenakan GST

Pakatan Rakyat (PR) hari ini melancarkan Belanjawan Alternatif mereka dengan keyakinan akan dapat mengurangkan 10 peratus perbelanjaan pengurusan tanpa penyertaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang dikatakan bakal membebankan rakyat.
Berteraskan tema "Mempertahankan Kepentingan Rakyat Dalam Mengharungi Gelombang", Belanjawan Alternatif PR itu turut mensasarkan penjimatan RM30 bilion setahun melalui langkah penjimatan dan pengurusan berhemah.
"Bajet PR akan beri penjimatan ringgit dan bukan kenaikan harga," kata Ahli Parlimen Rasah, Anthony Loke pada sidang media di Parlimen, hari ini.
"Mungkin kerajaan akan naikkan kadar GST sehingga tujuh peratus dalam masa beberapa tahun sahaja jika dilaksanakan," katanya.
Beliau berkata, PR tetap dengan pendirian tidak akan memperkenalkan GST dalam tempoh terdekat memandangkan hanya sebilangan kecil daripada rakyat Malaysia membayar cukai pendapatan dan individu.
"Pelaksanaan GST masih belum sesuai kerana hanya kira-kira 1.8 juta membayar cukai. Jika ia tetap dilaksanakan, seramai 29 juta rakyat Malaysia akan membayar GST," kata Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad pada sidang media sama.
"GST ini cukai 'regressive’,” katanya. – 24 Oktober, 2013.

TMI

No comments: