Tuesday, October 1, 2013

Kenyataan Noh Omar Kenaikkan Kadar Sewa PPRT Adalah Pembohongan

PPRT

SHAH ALAM 30 SEPT : Kerajaan Negeri menafikan dakwaan Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Selangor (MTPNS), Datuk Seri Noh Omar berhubung kenaikan kadar sewa di Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) Lembah Subang.
Setiausaha kepada Exco Pengurusan Bangunan dan Peneroka Bandar, Kamaruzaman Ahmad Nor berkata kadar sewa PPRT masih lagi dikekalkan pada kadar RM124 sebulan.
Bagaimanapun, katanya, pihaknya akan menyiasat perkara itu bersama pihak Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) kerana PPRT terbabit di bawah seliaan MBPJ.
“Setakat ini, kadar sewa kepada yang layak masih RM124. Namun, Kerajaan Negeri bersama MBPJ akan menyiasat dakwaan itu,” katanya menerusi Sistem Pesanan Ringkas (SMS).
Kamaruzaman berkata siasatan itu akan dilakukan kerana tidak mahu pihak yang tidak bertanggungjawab sengaja menimbulkan isu terbabit untuk dipolitikkan.
Difahamkan sebelum ini, penduduk flet terbabit membayar sewa sebanyak RM250, bagaimanapun Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat prihatin dengan menurunkan kadar sewa bulanan kepada RM124 pada April 2010.
Penurunan kadar sewa daripada RM250 sebulan itu bertujuan meringankan beban penduduk yang rata-ratanya berpendapatan rendah.
Noh sebelum ini mendakwa Kerajaan Negeri menindas penghuni PPRT terutamanya di Lembah Subang apabila gagal melaksanakan kerja pembaikan kemudahan tetapi menaikkan kadar sewa.
Beliau mendakwa kadar sewa dinaikkan daripada RM124 (zaman Umno-BN) kepada RM250 ketika ini.
selangorku

No comments: