Wednesday, October 2, 2013

Laporan Ketua Audit Negara: Merumuskan Hadiah IPT Selangor Capai Sasaran


KUALA LUMPUR 1 OKT: Laporan Ketua Audit Negara 2012 merumuskan bahawa program Hadiah Anak Masuk Universiti yang diperkenal Kerajaan Selangor adalah baik dan mencapai sasaran.
Mengikut laporan itu, audit yang dijalankan mendapati 87.8 peratus atau sebahagian besar golongan sasar menerima manfaat dari program tersebut.
“Semakan audit mendapati prestasi Hadiah Pelajar Institut Pengajian Tinggi (IPT) adalah baik kerana bilangan penerima wang bagi bulan Julai 2008 hingga 2012 adalah tinggi iaitu 32,130 (87.8%) daripada 36,000 yang disasarkan.
“Maklum balas yang diterima terhadap impak program ini kepada penerima wang hadiah juga adalah menggalakkan,” kenyataan itu dipetik Harakah Daily.
Program pemberian hadiah kepada anak Selangor yang melanjutkan pelajaran ke universiti diperkenal kerajaan Pakatan Rakyat Selangor mulai 1 Julai 2008, lima bulan mentadbir negeri itu selepas menang Pilihan Raya Umum ke-12.
Bantuan tunai RM1000 diberi kepada mereka yang ditawarkan melanjutkan pengajian bagi peringkat Diploma dan Ijazah Sarjana Muda di IPT.
Dalam pada itu, Laporan Audit juga turut membuat beberapa syor bagi meningkatkan lagi kejayaan program ini.
Ia termasuk soal dokumen pengesahan, senarai pihak yang dibenar memperakui dokumen dan polisi bertulis untuk kelulusan permohonan secara rayuan.

selangorku

No comments: