Thursday, October 10, 2013

Forum Bersama Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang


Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang akan berdepan dengan orang ramai hari ini untuk memberi penjelasan mengenai laporan pihaknya selepas ia hangat diperkatakan.
Beliau akan bersama Ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysian (SPRM), Tan Sri Abu Kassim Mohamed dan Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua dalam forum bertajuk "Laporan Audit: Pendedahan atau Kesilapan".
Majlis yang akan berlangsung selama tiga jam itu akan bermula jam 2.30 petang ini di  Auditorium Kompleks Media Karangkraf Seksyen 15, Shah Alam.
"Terdapat banyak kemarahan dan kebencian yang dinyatakan di media sosial mengenai ketidakcekapan kerajaan dan sikap acuh tak acuh dalam menguruskan dana awam.
"Saya memerhatikan banyak komen yang dibuat pelbagai pihak melalui saluran yang berbeza termasuk media sosial. Saya juga melihat komen yang dibuat tanpa membaca laporan Ketua Audit Negara 2012," kata Ambrin kepada The Malaysian Insider ketika ditemui di pejabatnya di Putrajaya.
"Ini adalah salah satu sebab mengapa orang ramai tidak senang dan marah dengan kerajaan," katanya.
Ambrin membuat keputusan untuk menghadiri forum itu dengan harapan untuk mendidik orang ramai mengenai "apa yang pejabat saya dan bagaimana kita jumpa penemuan itu dan cadangan dalam laporan kami".
"Kami tidak mempunyai agenda atau ada kaitan dengan sesiapa yang berkuasa, kita hanya menjalankan mandat yang diberikan kepada kami," katanya.
Beliau berkata, sebab utama di sebalik pembaziran dan salah urus aset adalah kerana penjawat awam tidak mematuhi prosedur dan garis panduan.
"Dalam banyak keadaan, masalah timbul hanya kerana prosedur yang betul tidak diikuti," katanya.
Katanya, kegagalan untuk mengikut garis panduan dan peraturan yang betul membawa kepada kerugian besar yang terpaksa ditanggung.
Pada masa sama, katanya, beliau turut tertanya-tanya mengapa polis menjadi perhatian ekoran kehilangan aset bernilai lebih RM1.33 juta.
Ini kerana, katanya, laporan itu juga menyebut banyak agensi dan jabatan kerajaan lain turut kehilangan aset.
"Aset di pejabat saya juga iaitu komputer juga dicuri. Perbezaannya ialah bahawa kita mengikuti prosedur yang betul dengan membuat laporan polis dan menjalankan siasatan dalaman," katanya.
Berikutan laporan ini, Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Ali Hamsa mengumumkan pembentukan sebuah jawatankuasa khas, yang akan dipengerusikannya untuk meneliti penemuan dalam laporan itu.
Jawatankuasa itu juga disertai Jabatan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal dan wakil SPRM, Kementerian Kewangan dan polis.
Bagaimanapun, pembentukan jawatankuasa itu dipersoalkan oleh Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) menerusi Pengerusinya, Datuk Nur Jazlan Mohamed dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang dengan berhujah bahawa jawatankuasa khas itu sebenarnya melakukan kerja PAC. – 10 Oktober, 2013.

malaysianinsider

No comments: