Tuesday, October 22, 2013

Belanjawan PR 2014: Pembekalan Air & Eletrik Menyeluruh Untuk Kawasan Luar Bandar

KUALA LUMPUR 21 OKT : Pakatan Rakyat (PR) akan memberi tumpuan kepada pembangunan rakyat luar bandar termasuk Sabah dan Sarawak dalam usaha memastikan pertumbuhan ekonomi lebih seimbang, mampan dan inklusif.
Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata peningkatan penyambungan membabitkan perhubungan internet atau fiskal seperti lebuh raya amat penting bagi mencapai keseimbangan ekonomi.
Katanya, pembinaan lebuh raya Pan-Borneo yang menyambungkan beberapa bandar di Sabah dan Sarawak akan dinaik taraf serta disegerakan, menjelang awal 2014.
“Lokasi kemalangan akan dikenalpasti dan dibaiki, selain pelaksanaan sistem penyelenggaraan berkala untuk manfaat rakyat di kawasan berkenaan.
“PR juga akan mengkaji semula polisi kabotaj untuk Sabah dan Sarawak. Kita akan berusaha menurunkan harga kargo dan barangan yang masuk atau keluar dari negeri berkenaan yang bakal menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi,” katanya dalam sidang media pembentangan Belanjawan Alternatif PR 2014, di Parlimen, hari ini.
Sehubungan itu, Anwar berkata, PR juga akan memastikan penjurusan pembekalan air dan elektrik dapat dicapai 100 peratus untuk kawasan luar bandar dan bandar terutama di negeri wilayah timur berkenaan.
“Usaha ini akan memastikan bekalan air bersih dan elektrik diperbaiki melalui penggunaan teknologi solar, ladang angin serta mikro hidro,” katanya lagi.
-NFN-

selangorku

No comments: