Friday, October 4, 2013

Jika GST Dilaksana 70% Rakyat Malaysia Akan Terbeban

Reaksi Seorang Yang Jahil Maklumat
SHAH ALAM: Kerajaan masih berteka-teki sama ada pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) akan diumumkan semasa pembentangan Belanjawan 2014 pada 25 Oktober nanti.
Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata, terpulang kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sama ada mahu mengumumkannya secara rasmi pada waktu tersebut atau tidak.
“Tunggu saja pengumuman Bajet nanti,” katanya ringkas ketika ditemui pemberita di sini hari ini.
Melalui GST, semua rakyat dikehendaki membayar cukai 4% yang akan dikenakan terhadap semua barang dan perkhidmatan.
Bagaimanapun Ahmad Husni sebelum ini dilaporkan berkata, kira-kira 40 barangan keperluan asas termasuk tepung, beras dan gula akan dikecualikan sekiranya GST dilaksanakan.
Sementara itu, beliau turut menegaskan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) akan diteruskan seperti yang dirancang meskipun dibidas mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad.
“Kita akan teruskan,” katanya yang enggan mengulas lanjut tentang kenyataan Mahathir.
Mahathir pada Selasa lalu dilaporkan berkata, pemberian dua kali BR1M itu satu pembaziran kerana akan menyebabkan rakyat menjadi malas.
Sebaliknya, mencadangkan supaya kerajaan melatih dan mencungkil bakat baru supaya golongan kurang berpendapatan dapat menjana sumber pendapatan mereka sendiri.
Sementara itu, ditanya sama ada penutupan operasi kerajaan Amerika Syarikat akan menjejaskan Malaysia, beliau berkata krisis itu tidak akan menjejaskan pertumbuhan ekonomi tempatan.

fmt

No comments: