Friday, October 25, 2013

Belanjawan PR :Memperkenalkan Skim Insuran Luar Bandar


KUALA LUMPUR 24 OKT : Skim Insuran Luar Bandar adalah antara inisiatif Pakatan Rakyat (PR) yang bakal diwujudkan, selain menyediakan kemudahan seperti Skim Insuran Petani, Nelayan dan Penternak (SIPNP) yang lebih menyeluruh.
Belanjawan 2014 Pakatan Rakyat menyatakan skim itu perlu bagi membolehkan petani menangani kesan ketidaktentuan cuaca, perubahan musim dan kejadian luar jangka yang boleh menjejaskan sumber pendapatan dan kelestarian hidup bagi mengatasi kemiskinan.
Di bawah skim sedia ada, pampasan untuk nelayan yang meninggal dunia dan elaun masuk wad hospital disediakan, namun mengetepikan risiko lain seperti tangkapan berkurangan akibat musim tengkujuh yang menyebabkan kesihatan dan keselamatan nelayan terjejas.
Cadangan SIPNP itu berdasarkan pendekatan kawasan bagi kerugian yang disebabkan perubahan musim dan pendekatan individu bagi kerugian membabitkan bencana alam serta serangan wabak penyakit.
Dianggarkan, kerajaan pusat hanya perlu membelanjakan sebanyak RM365.5 juta setahun untuk melaksanakan skim berkenaan, berdasarkan andaian premium tahunan keseluruhan adalah RM1,000 yang akan dikongsi sama rata bersama penternak, petani dan nelayan.
Sasaran bagi penyertaan skim itu adalah lebih kurang 50 peratus daripada bilangan keseluruhan petani, penternak dan nelayan atau 735,000 orang.
-NFN-

selangorku

No comments: